Az MSZT oktatásszociológiai könyvvitái keretében 2002 decembere óta folynak rendezvények.
Olyan rendezvénysorozatot kezdeményeztünk, mely az oktatásszociológia és rokontudományai témakörben megjelent fontosabb könyveket állította középpontjába. (Minden oktatással, neveléssel kapcsolatos szakkönyv belefér a válogatásba, melynek van – a szűken vett neveléstudományi szakmán túlmutató társadalmi vonatkozása, szempontja.) Minden könyvhöz meghívtunk egy – egy alkalommal két – előre felkért kiemelkedő tudóst, aki érdemi elemzés, illetve bírálat alá vette a megjelent könyvet, ezt általában vita és a szerző reflexiója követte. A frissen megjelent könyvek esetében a rendezvények könyvbemutatóként is szolgáltak. Egy-egy alkalommal két-két könyv megvitatására került sor, ami – nem függetlenül a rendezők szándékától – azt is jelenti, néhányan olyan könyv „reflektálásában” is részt vettek melyre – külön – nem jöttek volna el, így egy-egy rendezvény „automatikusan” összehozott két-két érdeklődési kört. A rendezvényeket az Iskolakultúra c folyóirat egy-egy évfolyamnyi előfizetés felajánlásával önzetlenül támogatja – a szakosztályelnök pedig kötelességének érzi, hogy arra késztesse az elemzésre vállalkozó tudósokat, jelentessék meg az „IQ” könyvismertetés rovatában véleményüket.
Az első rendezvényen – az Oktatáskutató Intézet kis könyvtárhelységében szorongva – Kozma Tamás és Varga Júlia beszéltek Polónyi István oktatásfinanszírozási tankönyvéről, és Vámos Dóra beszélt Hrubos Ildikó és Polónyi István (valamint két ifjú munkatársuk, Veroszta Zsuzsa és Remler Timea ) által írott AIFSZ könyvről. A második rendezvényen Karády Viktor beszélt Szögi László külföldön járt hallgatókat bemutató adattáráról, Vajda Zsuzsa pedig Pukánszky Béla gyermekkortörténeti szintéziséről – a Kazinczy utcai tanácsteremben. A harmadik rendezvény atipikus lett: az Educatio Diplomások számát (szerk. Nagy Péter Tibor ) értelmezte kötetként és nyitott róla vitát – egy kerekasztalnyi meghívottal: Vajda Mihállyal, Hülvely Istvánnal, Forray R Katalinnal, Polónyi Istvánnal, Liskó Ilonával, Lukács Péterrel . E rendezvénynek az egyetemi könyvtár adott otthont és társrendezője az Oktatáskutató Intézet és a debreceni bölcsészkar pedagógia tanszéke voltak. Egy lágymányosi tanteremben Enyedi György Kozma Tamás regionális felsőoktatásról szóló könyvét, Nagy Péter Tibor pedig az Andor – Liskó szerzőpáros iskolai mobilitási könyvét vonta elemzés alá. Nem egy frissen megjelent könyvéről, hanem a közelmúltban elhunyt Bourdieu egész életművéről beszélt Karády Viktor a Wesley János főiskolán – ugyanaznap Hadas Miklósé volt a szó, aki Nagy Péter Tibor 19-20 századi oktatástörténettel foglalkozó tanulmánykötetét bírálta. Halász Gábor – ugyanezen a helyszínen – beszélt Báthory Zoltán Maratoni reformjáról, Boreczky Ágnes pedig az ötvenhatos intézet évkönyveinek oktatásszociológiai tanulságairól. Két, a cigányok oktatásügyi helyzetét taglaló beszélgetést sikerült összekapcsolnunk, Ferge Zsuzsa beszélt a Forray R Katalin Hegedüs T András szerzőpáros könyvéről, Andor Mihály pedig a Liskó – Kemény – Havas könyvről. Az ELTE szociológiai intézetének kari tanácstermét megtöltő rendezvény az Oktatáskutató Intézet és Új Mandátum könyvkiadó közös sorozata, a Társadalom és Oktatás sorozat két frissen megjelent könyvének sajtóbemutatója is volt egyben.