FELHIVJUK A FIGYELMET:
Ajánlott – nem MSZT, de oktatásszociológiai szempontból fontos rendezvény:
"Szakképzési rendszer szerkezeti és területi átalakulása"
c. kutatás záróvitája
Elnök: Kozma Tamás
A kutatás eredményeit összefoglalja: Forray R. Katalin - Híves Tamás
Opponens: Kutas János (FMM)
Benedek András (GYISM)
A vita időpontja és helyszíne:
2004. március 22. hétfő, 14.00 óra
1054 Bp., Báthori u. 10. I. em. 116-os szoba
MSZT OSZ rendezvény:
Március 29-n hétfőn 16.30.-kor Setényi János: „Az oktatási
rendszer” cimű Halász Gábor - könyvről beszél. Az
előadást vita követi az oktatási rendszer bemutatásának lehetséges paradigmáiról.
Színhely: 1051 Budapest, Dorottya u. 8 – tanácsterem
Március 30-án kedden 16.30.-kor Sáska Géza és Kiss Endre „A
magyar neveléstudomány fejlődéstörténete: nemzetközi
tudományfejlődési és recepciós hatások, egyetemi tudománnyá válás,
középiskolai tanárképzés” cimű - Németh András-könyvről
beszél. Az előadást vita követi a neveléstudomány és az oktatással
foglalkozó tudományok egyetemi intézményesedésének történetéről.
Színhely: 1075 Budapest, Kazinczy u. 23-27 – tanácsterem
Tisztelettel meghívjuk a
Felsoőktatási Kutatóintézet, Professzorok Háza és a Magyar
Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztály
közös szervezésében a
Felsőoktatási reformok
című konferenciára.
A konferencia időpontja:
2004. április 26. du . 13 .00-19 .00 óra,
és helye:
Budapest, V. ker. Bátori u. 10. földszint nagyterem
A konferencia előadói:
Hrubos Ildikó (BKE, PH-FK): A felsőoktatási reformok esélyei
Kozma Tamás (DE, PH-FK): Az intézmény alapítás körülményei az 1990-es
években Közép-Európában
Lukács Péter (WJLF, PH-FK): Autonómia és üzemszerűség a
felsőoktatásban
Polónyi István (DE, PH-FK): Képzési struktúra és finanszírozás
Sáska Géza (PH FK): Homológiak és analógiák a köz-, és felsőoktatási
reformokban.
Schlett István (ELTE): Javítás vagy újítás? (A felsőoktatás reformja -
ki, mit, miért, mikor, hogyan?)
Schwendtner Tibor (ME): A felsőoktatási reform szellemisége
Semjén András (MTA KTK): Tandíj-dilemmák és megoldások - üzenet a palackban
Setényi János (Expanzió): Nemzetköziesedés, európai integráció és globalizáció
a felsőoktatásban
A vitaanyagok a PH Felsőoktatási Kutatóintézet honlapján ( www.hier.iif.hu
) megtalálhatók 2004. április
19-tól.
Üdvözlettel:
Liskó Ilona
FK mb. igazgató
Nagy Péter Tibor
MSZT OSZ elnök
Az MSZT Oktatásszociológiai Szakosztálya és az ELTE PPK
Nemzetközi Kapcsolatok és Projektek Bizottsága tisztelettel meghívja közös
rendezvényére, melyen Prof. Dr. Bangó Jenő, az aacheni egyetem
emeritus professzora tart Niklas Luhmann rendszerelmélete és
a konstruktivista nevelés címen előadást.
Az előadás időpontja 2004. április 27.
kedd 15-19h.
Az előadás helye ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Tanácsterem.
Tisztelettel meghívjuk a
PH Felsőoktatási Kutatóintézet és a Magyar Szociológiai Társaság
Oktatásszociológiai Szakosztály közös szervezésében az " Út a
felsőoktatásba " című konferenciára, mely az
EDUCATIO "Felvételi",
című legújabb számához kapcsolódik.
A konferencia időpontja:
2004. május 27. csütörtök du . 14 .00-19 .00 óra,
helye:
Budapest, IX. ker. Ajtósi Dürer sor 19-21 IX. emeleti tanácsterem
A konferencia előadói:
Forray R. Katalin (PH-FKI, PE), Gábor Kálmán (PH-FKI), Karády Viktor
(CEU), Ladányi Andor (PH-FKI), Lannert Judit (OKI), Mátrai Zsuzsa ( OKI), Nagy
Péter Tibor (PH-FKI, WJLF), Róbert Péter (ELTE, TÁRKI).
A vitaanyagok a PH Felsőoktatási Kutatóintézet honlapján ( www.hier.iif.hu ) megtalálhatók 2004.
május 25-től.
Üdvözlettel :
Liskó Ilona
PH FKI igazgató
Nagy Péter Tibor
MSZT OSZ elnök
A vitaanyagok a PH Felsőoktatási Kutatóintézet
honlapján ( www.hier.iif.hu )
megtalálhatóak lesznek
MEGHÍVÓ
Tisztelettel meghívjuk a Felsőoktatási Kutatóintézet szervezésében az
„E-LEARNING”
című EDUCATIO kiadványhoz kapcsolódó
országos szakmai konferenciára.
A konferencia időpontja:
2004. szeptember 27. hétfő du. 14.00-19.00 óra
helye:
Budapest, XIV. ker. Ajtósi Dürer sor 19-21., Professzorok Háza, földszinti
konferencia terem.
A konferencia előadói:
Z. Karvalics László (BME ITTK): Hibrid online klaszterek: a jövő tanulás-
és tudástermelő közösségei
Tót Éva (FKI) Hálózatos tanulás
Török Balázs (FKI): Integrációs és diverzifikációs folyamatok az E-learning
területén
Polónyi István (DE-FKI): A válasz az E-learning – De mi volt a kérdés?
Kárpáti Andrea (ELTE TTK): Digitális pedagógia a végeken – a roma oktatási
informatikai projekt első tanévének képességfejlesztési eredményei
A konferencia megrendezését az Oktatási Minisztérium támogatja. A vitaanyagok a
Felsőoktatási Kutatóintézet honlapján (www.hier.iif.hu
) megtalálhatók 2004. szeptember 27-ig.
Üdvözlettel:
Liskó Ilona
FKI igazgató
Nagy Péter Tibor
MSZT OSZ elnök
Meghívó
HOL TARTUNK?
A Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztályának
kétnapos konferenciája alapító elnöke,
Kozma Tamás 65. születésnapjára
A meghívott előadóktól azt kérjük, mondják el 15 percben, hogy saját
szűkebb szakterületükön - reflektálva saját munkásságuknak elmúlt 20 évére
is - hol tartanak a társadalom és oktatás kapcsolatának feldolgozásában.
Helyszín: Bp. XIV. Ajtósi Dürer
sor 19-21. Professzorok Háza nagyterme
Házigazda a Felsőoktatáskutató Intézet
Időpont október 14-15.
Csütörtök
09.00 Megnyitó 09.15 Bajomi Iván (ELTE): Oktatásügyi konzultációk -
konszenzusképzés nélkül
09.30 Csapó Benő (SZE): Szemben az árral: a társadalmi hátrányok
kiegyenlítése
09.45 Forray R. Katalin (PTE-FKI): Területi társadalmi szerkezet és iskolázás
10.00 Halász Gábor (OKI): A „politikai tanulás” (policy learning) és az
oktatási rendszerek fejlődése.
10.15 vita
11.15 szünet - könyvvásárlási lehetőség
11.45 Lukács Péter (FKI-WJLF): Akadémiai kapitalizmus?
12.00 Meleg Csilla (PTE) Iskola az időben
12.15 Nagy Mária (OKI-EKTF): Kezdők a pedagóguspályán
12.30 vita
13.15 szünet - ebédelési lehetőség
14.30 Németh András (ELTE): A neveléstudomány fejlődésének főbb
paradigmái
14.45 Sáska Géza (FKI): A felnőtt alternatívája a gyermek: A
gyermekközpontú pedagógiák ideológiája.
15.00 Setényi János (Expanzió): Az államigazgatás europaizációja: a
Strukturális Alapok fogadásának esete
15.15 Zrinszky László (ELTE-PTE): Egy tudományág láthatóvá válik: az andragógia
szerepnövekedése
15.30 vita
16.30 az első nap vége
Péntek
09.00 Megnyitó
09.15 Boreczky Ágnes (ELTE): Családtörténet és iskoláztatás
09.30 Csákó Mihály (ELTE): A szakmunkásképzés feltételeinek alakításáról
09.45 Gábor Kálmán (FKI): Ifjúsági korszakváltás
10.00 Liskó Ilona (FKI): A roma tanulók iskoláztatási esélyei
10.15 vita
11.15 szünet - könyvvásárlás
11.45 Kelemen Elemér (ELTE): Az oktatás és társadalmi mobilitás néhány
összefüggése Magyarországon 1867-1945
12.00 Ladányi Andor (FKI): A felsőoktatás megújításáról 1989-2004
12.15 Nagy Péter Tibor (FKI-PTE): A jogbiztosító államtól a jogkorlátozó
államig. A magyar állam oktatáspolitikai funkciói 1868-1945
12.30 vita
13.15 szünet - ebédelési lehetőség
14.30 Mazsu János (DE): Az oktatási rendszer és a társadalmi
átrétegződés/esélyegyenlőtlenség kapcsolata az első világháború
előtti félszázadban
14.45 Hrubos Ildikó (Corvinus Egyetem-FKI): A XXI. század egyeteme: megújulási
kényszerek, megőrzendő értékek
15.00 Csepeli György (ELTE): Az e-Learning a felsőoktatásban
15.15 Polónyi István (DE-FKI): Felsőoktatás és gazdasági fejlettség
15.30 vita
16.30 a konferencia zárása
Az előadások sorrendje az egyes napokon belül változhat.
Tanáraink a 19-20. században
A WJLF és a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai szakosztálya közös
konferenciát rendez.
A konferencián tanárok, tanári csoportok strukturált ill. összehasonlító
életrajzával foglalkozó előadásokat várunk. Mindhogy a legtöbb
felsőoktatási intézmény, tanszék egykori magántanári kara a közoktatásban
szolgált, bármely felsőoktatási intézmény saját
"tudománytörténetének” személyi háttere, azaz az egykori professzorok
életrajza is a konferencia-előadás tárgya lehet. Fő szabályként olyan
tanárok, professzorok
az érdekesek akik pályájuk egyrészét 1850 és 1950 között futották.
Közismert, hogy Magyarországon rengetegen foglalkoznak a 19-20. századi
tanárokkal, néhányan szociológusként, néhányan hivatásos neveléstörténészként,
felsőoktatástörténészként, de nagyon sokan vannak, akik egy-egy iskola,
egy egy tanszék tanárainak életével és munkásságával foglalkoznak, mint
ahogy olyanok is, akik egy-egy szakma jelesei - pl.történelemtanárok vagy
kémiatanárok stb.- iránt érdeklődnek. Mindezeket az érdeklődőket
várjuk.
A konferencia időpontja: 2004. november 26. (esetleg a jelentkezők
számától függően 27-e és 28-a)
Helyszine: Bp., VIII. Dankó u. 9-11.
Jelentkezés: nagy.peter.tibor@ella.hu
A konferenciára kétféle típusú jelentkezőt várunk:
Az előadóknak az alábbi szempontok (vagy egyrészük) figyelembevételét
javasoljuk, mikor az általuk választott tanárokat, tanárcsoportot bemutatják:
- A tanárok felekezeti
hátterét és vallásváltoztatásait
- A tanárok regionális
hátterét, az egyes települések tanári
foglalkozás választására presszionáló hatását
- A tanárok szüleinek
társadalmi változóit
- A tanárok „nevesebb”
szüleinek hatását (tehát többgenerációs
tanárértelmiség, vagy másféle értelmiség jelenlétét)
- A tanárokat kibocsátó
gimnáziumok, reáliskolák összetételét,
egyes alcsoportokra nézve a tanárok ottani eredményeit, illetve
- A tanárok tanárainak pályára
orientáló hatását
- A tanárok egyetemre lépési
korát
- A tanárok egyetemi
tanulmányainak eredményességét, mégpedig
részben a nominális kitűnőség, részben az esetleg már
egyetemistaként
megjelentetett cikkek kategorizálásával. A tanulmányok e szakaszában már
külön jellemzendő az egyetem szaktudományos tárgyaiból és a
tanárképzéshez
szükséges tárgyakból felmutatott eredményesség
- A tanári pályaív jelzéseit,
hogyan alakul az óraadó, helyettes és rendes
tanári kinevezések, fizetési fokozatok közötti előléptetések
rendszere,
felsőoktatási állásba kerülés stb.
- A tanárok mozgását az
iskolák között, ennek vélhető személyes illetve
tanügy-igazgatási indítékait, az iskolák, mint munkahelyek
presztizssorrendjét.
- A tanárok iskolán belüli
tevékenységét: igazgatói megbízások, szakmai
munkaközösség vezetés, szakkörvezetés, osztályfőnökösödés, iskolai
ünnepségek
koordinálása, szerep iskolán belüli egyesületekben
- A tanárok iskolai munkájának
tartalmilag megragadható elemeit: helyi
tantervalkotás, tankönyvválasztás, diákjaik tanulmányai eredményessége,
továbbtanulási valószínűsége, az értesítőkben közölt tanári
cikkek
tartalmi elemei, óraszám, tanítás magasabb és alacsonyabb ill. a-b-c
osztályokban
- A tanárok iskolán kívüli
szakmai szerveződésének megragadható elemeit:
tanáregyesületi tagság, publikálás pedagógiai folyóiratokban, pedagógiai
könyvek publikálása
- A tanárok tanügy-igazgatási
elismerésének megragadható jeleit:
óralátogatói megbízások, érettségi elnöki megbízások
- A tanárok iskolán kívüli
szaktárgyi-szaktudományos működését:
elsősorban a szaktudományos folyóiratokban megjelent publikációk,
szaktudományos könyvek és füzetek publikálása alapján, szaktudományos
egyesületekben való tagság alapján, ottani tisztségek alapján.
A tudományos világ kitüntetésekben ill. magántanári címben megnyilvánuló
elismerése alapján, könyveiről írt kritikák alapján, tudományos
folyóiratokban
megjelent nekrológok alapján.
- A tanárok iskolán kívüli
társadalmi működését, társadalmi kapcsolatainak
megragadható jegyei., pl. házasság, társadalmi egyesületi tagságok,
szabadkőműves páholy-tagság, helyi egyházi funkciók, helyi
képviselőtestületi
tagságok, nem szaktudományos és nem pedagógiai publikálás a helyi
sajtóban,
frontszolgálat, tiszti fokozatok elérése
- A tanárok halála – azaz
élettartama
A tanáraink a
19-20. században c. konferenciára
Rendező: WJLF - MSZT OSZ
Időpont: 2004 dec. 18. szombat 9-18 h
Előadásonként 15 perc, három-négy előadás után 40 perc vita és
szünet. Az előadások sorrendjét a helyszínen jelentkezési alapon
határozzuk meg, figyelembe véve vonatok indulását és más kényszereket.
Helyszín: Budapest, VIII. Dankó út 9-11.
Ez az épület megközelíthető a Blaha Lujza tér Népszínház sarokról induló
99-es busz Mátyás téri megállójától ill. a Baross utca és Kálvária tér sarka
felől. (Itt a 83-s trolibusz áll meg, melyre Kálvin téren, Fővám
téren, a Nagykörút és Baross utca sarkán, Orczy téren lehet felszállni.) Egy
kék vaskapun kell csöngetni.
A KONFERENCIA TÉMÁJA
"Tanáraink a 19-20. században"
A WJLF és a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai szakosztálya közös
konferenciát rendez. A konferencián tanárok, tanári csoportok strukturált ill
összehasonlító életrajzával foglalkozó előadásokat várunk. Mindhogy a
legtöbb felsőoktatási intézmény, tanszék egykori magántanári kara a
közoktatásban szolgált, bármely felsőoktatási intézmény saját
"tudománytörténetének” személyi háttere, azaz az egykori professzorok
életrajza is a konferencia-előadás tárgya lehet. Fő szabályként olyan
tanárok, professzorok az érdekesek, akik pályájuk egyrészét 1850 és 1950 között
futották.
Közismert, hogy Magyarországon rengetegen foglalkoznak a 19-20. századi
tanárokkal, néhányan szociológusként, néhányan hivatásos neveléstörténészként,
felsőoktatástörténészként, de nagyon sokan vannak, akik egy-egy iskola,
egy egy tanszék tanárainak életével és munkásságával foglalkoznak, mint ahogy
olyanok is, akik egy-egy szakma jelesei - pl.történelemtanárok vagy
kémiatanárok stb.- iránt érdeklődnek. Mindezeket az érdeklődőket
várjuk.
Az előadóknak az alábbi szempontok (vagy egyrészük) figyelembevételét
javasoljuk, mikor az általuk választott tanárokat, tanárcsoportot bemutatják:
- a tanárok felekezeti hátterét és vallásváltoztatásait
- a tanárok regionális hátterét, az egyes települések tanári foglalkozás
választására presszionáló hatását
- a tanárok szüleinek társadalmi változóit
- a tanárok „nevesebb” szüleinek hatását (tehát többgenerációs tanárértelmiség,
vagy másféle értelmiség jelenlétét)
- a tanárokat kibocsátó gimnáziumok, reáliskolák összetételét, egyes
alcsoportokra nézve a tanárok ottani eredményeit, illetve a tanárok tanárainak
pályára orientáló hatását
- a tanárok egyetemre lépési korát
- a tanárok egyetemi tanulmányainak eredményességét, mégpedig részben a
nominális kitűnőség, részben az esetleg már egyetemistaként
megjelentetett cikkek kategorizálásával. A tanulmányok e szakaszában már külön
jellemzendő az egyetem szaktudományos tárgyaiból és a tanárképzéshez szükséges
tárgyakból felmutatott eredményesség
- a tanári pályaív jelzéseit, hogyan alakul az óraadó, helyettes és rendes
tanári kinevezések, fizetési fokozatok közötti előléptetések rendszere,
felsőoktatási állásba kerülés stb.
- A tanárok mozgását az iskolák között, ennek vélhető személyes illetve
tanügy-igazgatási indítékait, az iskolák, mint munkahelyek presztizssorrendjét
- A tanárok iskolán belüli tevékenységét: igazgatói megbízások, szakmai
munkaközösség vezetés, szakkörvezetés, osztályfőnökösödés, iskolai
ünnepségek koordinálása, szerep iskolán belüli egyesületekben
- A tanárok iskolai munkájának tartalmilag megragadható elemeit: helyi
tantervalkotás, tankönyvválasztás, diákjaik tanulmányai eredményessége,
továbbtanulási valószínűsége, az értesítőkben közölt tanári cikkek
tartalmi elemei, óraszám, tanítás magasabb és alacsonyabb ill. a-b-c
osztályokban…
- A tanárok iskolán kívüli szakmai szerveződésének megragadható elemeit:
tanáregyesületi tagság, publikálás pedagógiai folyóiratokban, pedagógiai
könyvek publikálása
- A tanárok tanügy-igazgatási elismerésének megragadható jeleit: óralátogatói
megbízások, érettségi elnöki megbízások
- A tanárok iskolán kívüli szaktárgyi-szaktudományos működését:
elsősorban a szaktudományos folyóiratokban megjelent publikációk,
szaktudományos könyvek és füzetek publikálása alapján, szaktudományos
egyesületekben való tagság alapján, ottani tisztségek alapján. A tudományos
világ kitüntetésekben ill. magántanári címben megnyilvánuló elismerése alapján,
könyveiről írt kritikák alapján, tudományos folyóiratokban megjelent
nekrológok alapján.
- A tanárok iskolán kívüli társadalmi működését, társadalmi kapcsolatainak
megragadható jegyei., pl. házasság, társadalmi egyesületi tagságok,
szabadkőműves páholy-tagság, helyi egyházi funkciók, helyi képviselőtestületi
tagságok, nem szaktudományos és nem pedagógiai publikálás a helyi sajtóban,
frontszolgálat, tiszti fokozatok elérése
- A tanárok halála – azaz élettartama.
A KONFERENCIA PROGRAMJA
Megnyitó
Nagy Péter Tibor
Bara Zsuzsa: A Kemény Zsigmond tanárai
Gordon Győri János: Mestertanárok a magyartanításról
Karikó Sándor: Somogyi József és a pedagógia
Kenesei Andrea: Simonyi Zsigmond (1853-1919) életművéről
Kiss Katalin: Hacker Ervin élete és munkássága
Madai Sándor: Kiss Géza élete és munkássága
Mayer Erzsébet: Babits életút…
Nádor Orsolya: Párhuzamos életrajzok
Varga Norbert - Barabási Kun József
Pethő László: Czettler Jenő
Schweitzer Gábor: Tuka Béla és a jogakadémiai tanárság
Szabó Anita: Szentkirály-szabadjai Márffy Ede
Szabó Krisztián : Kováts Andor
Szabó T. Attila: Biológus tanárok a Bolyai Tudományegyetemen a huszadik század
derekán
Szemesi Sándor: Flachbarth Erno
Tokaji Ildikó: Egy műegyetemi tanár pályája
Trencsényi László: Egy századvégi titán a századelőn Waldapfel János
Vita az irodalomtörténet tanításáról
„A kronológia önmagában semmi, azonban objektív”, avagy
képesség kontra ismeret
A Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológia Szakosztálya 2004
novemberében tűzte vitára VERES András: Az irodalomtörténet védelmében (A
gimnáziumi magyartanítás elméleti dilemmáiról) című dolgozatát (Kritika,
2003, szeptember), amelyre ARATÓ László válaszolt (Kritika 2003. november). A
Szakosztályi ülésen WESSELY Anna szociológus és PÁLA Károly magyartanár
indította el a vitát, amelyet alább Sáska Géza szerkesztésében adunk közre.
a vita szövege