2010.
évi rendezvények
Az MSZT Oktatásszociológiai
szakosztálya nyilvános tudományos kerekasztal-megbeszélést tart "Foglalkoztatás
és iskolázottság" címmel.
A kerekasztal célja, hogy
kutatói-felhasználói oldalról megfogalmazza, hogy az 2011-es népszámlálásban az
iskolázottsági, szakképzettségi és foglalkozásra vonatkozó kérdések milyen
módozatai lennének lehetségesek.
A kerekasztal helye és
időpontja:
Budapesti Corvinus Egyetem
Közraktár utca 2-6 409. sz. terem
2010 január 22, péntek 14 óra
A kerekasztal résztvevői
köre még bővülhet. Eddig felkért résztvevők:
Harcsa István, Hrubos Ildikó, Kozma Tamás, Köllő
János, Nagy Péter Tibor, Sági Matild, Tardos Róbert.
A rendezvényre a Fényes Elek Műhely felkérésére
kerít sort a szakosztály.
Aki erre a szakmai megbeszélésre készülni kíván az
a http://oktatas.uni.hu/20100122.htm
oldalon megtalálja a jelenlegi – nem hivatalos - tervezetben szereplő
kérdéseket, s az eddigi hozzászólásokat:
Meghívó
"Magyar Felsőoktatás 2009" - műhelykonferencia a BCE Nemzetközi
Felsőoktatási Kutatások Központja szervezésében.
A konferencia helye és ideje: 2010. január 27. szerda
Budapesti Corvinus Egyetem, Bp. Fővám tér 8. III. előadó
A műhelykonferencia sorozatról
A BCE Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja 2009. januárjában
indította útjára műhelykonferencia sorozatát, amely az előző
naptári év legfontosabb felsőoktatást érintő kérdéseiről kíván
az egész magyar társadalom számára érdeklődésre számot tartó módon
reagálni. A műhelykonferencián a professzionális kutatók mellett
előadásokat tartanak kormányzati szakemberek és felsőoktatási
intézmények jelenlegi és volt vezetői. Egy-egy megszólaló esetében ezek a
szerepek az életpályájuk különböző szakaszaiban keverednek, ami csak
növeli a gondolataik hitelességét. A „Magyar Felsőoktatás 2008” konferencián
a különböző nézetek és témakörök egyfajta „kavalkádja” volt
megfigyelhető. Az előadások gerjesztette vitákat legtalálóbban talán
az tükrözi, hogy a szerkesztők által, a konferenciáról készült
tanulmánykötet bevezetőjében állítások helyett inkább kérdések sorakoztak:
„Mi az oka annak, hogy olyan lelkesítő folyamatok, mint az európai uniós
integráció, az Európai Felsőoktatási Térség (EFT) kialakulása, a bolognai
folyamatként elhíresült 10 éves program, stb. ellenére céltalanság, utat vesztettség,
irányíthatatlanság érzése uralkodik sokakban? Mi az oka annak, hogy szinte
mindenki egyhangúan egyetért abban, hogy a felsőoktatásnak nincs
stratégiája?”
A 2010-es műhelykonferencia fő céljai
A fenti és további hasonló kérdések megválaszolása minden évben felmerül,
mint a műhelykonferencia-sorozat lehetséges témaköre. A 2009. év kapcsán
fokuszáltan szeretnénk választ kapni ezen aktuális kérdésekre és kiemelten a
tudomány helyzetére a felsőoktatásban. Ez utóbbi kérdés szoros
kapcsolatban van a nemzetközi versenyképességgel, különösen, ha az egyre inkább
középpontba kerülő egyetemi rangsorok és az egyetemi kiválóság mérése
körül kialakult szakmai vitákat nézzük.
Előzetes regisztráció
A műhelykonferencián a
részvétel ingyenes. Kérjük viszont, hogy mindazok, akik az eseményen részt
kívánnak venni, legkésőbb január 22-ig adják meg nevüket, intézményük
elnevezését és az ott betöltött pozíciójukat a jozsef.temesi@uni-corvinus.hu
e-mail címen.
Program
10:00 – 10:05 Megnyitó: Mészáros
Tamás (BCE rektor)
10:05 – 12:00 Felsőoktatási
teljesítmények, 2009
Levezető elnök: Temesi
József (BCE-NFKK társigazgató)
Rudas Imre (Óbudai Egyetem,
rektor): A magyar felsőoktatás a Bologna folyamatban
Csopaki Gyula (NKTH, elnök): A
magyar felsőoktatás és a Kutatási és Technológia Innovációs Alap
Csillag Tamás (Diákhitel Zrt.,
vezérigazgató): Kinek az érdeke? (Eredmények, kihívások és kihasználatlan
lehetőségek a magyar hallgatói hitelezésben)
Balogh Árpád (Nyíregyházi
Főiskola, rector emeritus): Teljesítménykövetelmények az Intézményi
Fejlesztési Tervek tükrében: Legyünk versenyképesek? Hol? Hogyan?
A konferencia első szekciója
a felsőoktatási intézmények, illetve a felsőoktatás egészének
teljesítménye szempontjából fontos témákból válogat. Az oktatási teljesítmény,
annak színvonala, a lezárt alapképzési szakasz eredményei, problémái a bolognai
folyamattal vannak összefüggésben. Az erről szóló előadás a magyar
felsőoktatás sajátosságait, az intézményrendszer egészét figyelembe véve tárgyalja
ezt a kérdéskört. A felsőoktatás K + F tevékenysége, a pályázati
eredményesség fontos teljesítménymutatók: az NKTH tevékenységén keresztül
kapunk erről képet. A finanszírozás-gazdálkodás kérdései között ritkán
szoktunk a hallgatói oldallal kiemelten foglalkozni, pedig a magyar diákhitel
rendszer európai összehasonlításban is jól megállja a helyét: erről szól a
szekció harmadik előadása. Végül a felsőoktatási törvény hatályba
lépése óta először alkalmazott szerződéses rendszer kapcsán hallunk a
felsőoktatási intézmények teljesítményének méréséről elvi és
gyakorlati megközelítésben.
12:00-12:30 Szendvics ebéd
12:30-14:30 Kutató egyetem –
kiváló egyetem
Levezető elnök: Hrubos
Ildikó (BCE – NFKK, társigazgató)
Dezső Tamás (ELTE-BTK,
dékán): A "kutatóegyetem" koncepció Európában és Magyarországon
Patkós András (ELTE-TTK,
tanszékvezető): Van-e esély a természettudományokban az európai kiválósági
osztályba jutásra?
Braun Tibor (ELTE-TTK, MTA elnöki
tanácsadó): Egyetemek világrangsora: az új „fétis"
Fésüs László (DE, rektor):
Kutatóegyetem Magyarországon: ambíciók és realitások
A 2009-es év fontos eseménye,
hogy a tudomány és a felsőoktatás vezető személyiségeinek
kezdeményezésére megkezdődtek a konkrét munkálatok a kutató egyetem –
kiváló egyetem rendszerének kidolgozására. A szekció előadásai a téma
különböző aspektusait járják körül, kiemelt figyelmet fordítva a
tudományterületi sajátosságokra. A hasonló európai kezdeményezések, már
létező gyakorlatok áttekintése fontos adalékokkal szolgál a hazai
megvalósíthatóság szempontjából. Ugyancsak alapvető a tisztánlátás
szempontjából a téma hazai előzményeinek felidézése és mai relevanciájuk
elemzése. A gyakorlati megvalósítás egyik kulcskérdése az egyetemek kiemelt
státuszba való kerüléséről szóló döntés, a megfelelő mutatószámok
összeállítása, amelyben fontos szerepet töltenek be a tudománymetriai módszerek.
Végül az intézményi szintű tudomány-menedzsment kérdéseiről egy
konkrét hazai egyetem példáján kapunk képet.
14:30-14:45 Kávészünet
14:45-16:30 Felsőoktatási
stratégiák – Panelvita (angolul)
Levezető elnök: Berács
József (BCE-NFKK társigazgató, és Pannon Egyetem)
Vitaindító: Andrei Marga, a
Babes-Bolyai Egyetem rektora: Excellence Strategy of Universities
Korreferátumokat tartanak Csáki
Csaba, a Budapesti Corvinus Egyetem, Detrekői Ákos, a Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és Szűcs Ferenc a Károli Gáspár
Református Egyetem volt rektorai.
Az érintettek körében majdnem
teljes összhang van azt illetően, hogy a magyar felsőoktatás
nemzetközi versenyképességének erősödését a kutató
egyetemi/kari/intézményi rendszer bevezetésétől várhatjuk. Az NFKK
küldetése, hogy a magyar felsőoktatás megoldandó feladatait nemzetközi
kitekintésben vizsgálja. Ezt szolgálja a panel vita bevezető
előadása, amelyet Andrei Marga, a Babes-Bolyai egyetem rektora, Románia
korábbi oktatási minisztere tart egy multikulturális egyetem nemzetközi
versenyképessége témakörben. A Babes-Bolyai Egyetem 13 magyar felsőoktatási
intézménnyel tart fenn szoros kapcsolatokat. A felkért hozzászólók nagy
tapasztalatokkal rendelkeznek a hazai felsőoktatásban. A nyílt vita
lehetőséget ad a konferencia minden résztvevőjének véleménye
kifejtésére és ütköztetésére.
Foglalkozás és szakképzettség a 2011-es népszámlálásban -
a fenti címmel a
Fényes Elek Műhely felkérésére az MSZT Oktatásszociológiai szakosztálya nyilvános
tudományos kerekasztal-megbeszélést tart .
A kerekasztal helye és időpontja:
Budapesti Corvinus Egyetem, Közraktár utca 2-6. 409. sz.
terem
2010. február 5. péntek, 14 óra
A kerekasztal célja, hogy kutatói-felhasználói oldalról
segítségünket ajánljuk fel a KSH-nak (a 2011-es népszámlálás illetékeseit
meghívtuk, de kerekasztalunk jegyzőkönyvét mindenképpen eljuttatjuk
nekik), szakképzettségi és foglalkozásra vonatkozó kérdések megfogalmazásában.
A megbeszélésre azért is sor kerül, mert az iskolázottsági kérdésekkel
kapcsolatos igen konstruktív januári kerekasztalon a résztvevők
megállapították, hogy a szakképzettség-foglalkozás kérdésköre egy önálló
megbeszélést mindenképpen megér.
Ennek a megbeszélésnek most nem lenne tárgya a
későbbi folyamat, azaz, hogy a már felvett adatokat, pl. a sok-sok
foglalkozási kategóriát hogyan célszerű aggregálni, hogy milyen
következtetéseket kell levonni a szakképzettségek és a foglalkozások közötti
összefüggésekből stb.
Most kifejezetten az adatfelvételre, tehát a
megfogalmazott kérdések és válaszalternatívák hasznosságára,
differenciáltságára vonatkozna a megbeszélés.
Aki erre a szakmai megbeszélésre készülni kíván az ezen
az oldalon megtalálja a jelenlegi – nem hivatalos - tervezetben szereplő
kérdéseket, s az eddigi hozzászólásokat. További hozzászólásokat kérjük a nagy.peter.tibor@gmail.com címre küldeni. A
megbeszélés – utolsó pillanatig változó - honlapja: http://oktatas.uni.hu/20100205.htm
Az ötödik mérleg - A MSZT Oktatásszociológiai
Szakosztálya (http://oktatas.uni.hu) az
OFI-OPKM vendégeként (http://opkm.hu)
konferenciát tart abból az alkalomból, hogy tradíciókhoz nem túlságosan
ragaszkodó tudományos folyóirat-kiadásunkban dicséretes kivételként az Educatio
folyóirat (http://www.edu-online.eu)
immár ötödször jelenteti meg a négy-négy év oktatásügyi folyamataira reflektáló
úgynevezett „Mérleg” számát.
A húsz
perces előadásokhoz szabad vita kapcsolódik, melyre mindenkit –
hagyományainkhoz híven ingyenesen és előzetes regisztráció nélkül –
szívesen látunk.
A
rendezvény helye és ideje:
OFI-OPKM
(1089 Budapest Könyves Kálmán krt. 40.), második emeleti konferenciaterme,
2010.
március 18., csütörtök, 14 óra
Program:
Csákó
Mihály, egyetemi docens, WJLF, ELTE (http://oitk.tatk.elte.hu/):
Megnyitó
Bazsa
György, egyetemi tanár, a MAB elnöke (www.mab.hu):
Egy többkarú mérleg
Halász
Gábor, egyetemi tanár, ELTE PPK (http://halaszg.ofi.hu):
Az oktatás fejlődése és uniós tagságunk
Horváth
Zsuzsa, tudományos főmunkatárs, OFI, (www.ofi.hu):
Érettségi - újraolvasva
Papp Z.
Attila, szociológus, tudományos munkatárs, MTA Kisebbségkutató Intézet (www.mtaki.hu): Határon túli magyar oktatási
támogatások
Kozma
Tamás, egyetemi tanár, DE, OFI (http://www.edu-online.eu/kozmatamas):
A Mérleg – ötödször.
Műhely és Mérleg(http://oktatas.uni.hu/20100408.htm)
Április 8-án, csütörtökön délután
14 és 19 óra között az Oktatásszociológiai Szakosztály (http://www.oktatas.uni.hu) az OPKM vendégeként az
Educatio folyóirat szakmai műhelyének szán egy konferenciát. A
„műhely” előadásai kapcsolódnak az Educatio megjelenő, Mérleg
2006-2010 számához.
Helyszín: OPKM, Könyves Kálmán krt. 40.(http://opkm.hu), második emeleti konferenciaterem
Program:
14.00 Nagy
Péter Tibor (tudományos tanácsadó, OPKM): Bevezető
14.10.
Bajomi Iván (egyetemi adjunktus, ELTE TÁTK OITK): Lehet-e fontolva haladni az
oktatásügyben?
14.30 Vita
14.50 Csákó
Mihály (egyetemi docens, WJLF): Ötször négyéves mérleg a tizenévesek és a
demokrácia viszonyáról
15.10 Vita
15.30
Szünet
15.40
Fehérvári Anikó (tudományos főmunkatárs, OFI): Nyelvtanulás középfokon
16.00 Vita
16.20
Forray R Katalin (egyetemi tanár PTE): Hátrányos helyzet vagy kulturális
kisebbség?
16.40. Vita
17.00
Szünet
17.10
Hrubos Ildikó (egyetemi tanár, CE): Bál a Hofburgban
17.30 Vita
17.50
Polónyi István (egyetemi tanár, DE): Hoztak is, meg nem is
18.10 Vita
18.30
Hunyady György (egyetemi tanár, ELTE PPK): A Mérlegről
A
konferencia ingyenes, előzetes regisztrációt nem igényel!
"A munkásság és a parasztság kulturális helyzete Magyarországon”
(http://oktatas.uni.hu/20100409.htm)
Emlékkonferencia a Magyar
Pedagógiai Társaság (http://www.pedagogia-online.hu/mpt)
és az MSZT Oktatásszociológiai Szakosztály (http://oktatas.uni.hu)
rendezésében a száz éve született Földes Ferenc tiszteletére
A
konferencia vendéglátója a WJLF (http://wesley.hu)
A
konferencia időpontja: 2010. április 9. péntek délután 14 óra
A
konferencia helyszíne: WJLF, Bp VIII Dankó u 11, Kline terem
közlekedés:
http://oktatas.uni.hu/dankoutca.htm
Elnököl: Trencsényi László
(egyetemi docens)
Program:
14.00 Megnyitó
14.10 Karády Viktor, egyetemi
tanár : Középiskolai diákrekrutáció Földes korában
14.30 T Kiss Tamás,
főiskolai tanár: A két világháború közti iskolán kívüli népművelés új
intézménye és innovatív eszköze: a rádió?!
14.50 Vita
15.30 szünet
15.40 Beszélgetés Ferge Zsuzsával
(az MTA tagjával) : Kutatások a munkásság és parasztság gyermekeinek
tanulási esélyeiről az 1960-as években
16.00 Csákó Mihály, egyetemi
docens: Kutatások szakmacsoportokról, illetve a szakmunkás iskolákról az
1970-es és 1980-as években
16.20 Nagy Péter Tibor, egyetemi
tanár : Mobilitáskutatási dilemmák
16.40 Vita
18.00 Zárszó
A konferencia ingyenes,
előzetes regisztrációt nem igényel!
"A történész és a politikus
- az alkotó és a pusztító" -125 éve született Hóman Bálint (http://oktatas.uni.hu/20100416.htm).
A konferencia időpontja: 2010. április 16. péntek
A konferencia helyszíne: WJLF, Budapest, VIII. Dankó u.
11. Kline terem,
javasolt közlekedés: http://oktatas.uni.hu/dankoutca.htm
A konferencia szervezői: MTT ( http://www.tortenelmitarsulat.hu ), MSZT
OSZ, ( http://oktatas.uni.hu ) WJLF ( http://www.wesley.hu/wesley/foiskola/szakok_tanulmanyi_egysegek/teologia_lelkesz_szak/
)
A
konferencia programja:
9.00
Köszöntő
9.10.
Megnyitó (Pók Attila, CSc, tudományos főmunkatárs www.tortenelmitarsulat.hu )
Történetírás
9.30. Draskóczy István, CSc, hab. docens (http://tortenelemszak.elte.hu/intezet/kkukett/kkukett.html):
Hóman Bálint, a középkortörténész.
9.50
Erős Vilmos, PhD, egyetemi docens (http://delfin.unideb.hu/~history/):
Hóman Bálint és a historiográfia
10.10 Vita
10.55 Szünet
VKM
11.00 P. Szűcs Julianna, CSc
egyetemi tanár (http://epitesz.pmmk.pte.hu/fooldal):
Hóman Bálint, a művészetpolitikus
11.20. Nagy Péter Tibor, DSc,
egyetemi tanár (http://wesley.hu): Hóman
Bálint, a közoktatáspolitikus
11.40 vita
12.25
ebédszünet . Ebédelési lehetőség a főiskola melegbüféjében
Nagypolitika
13.15 Sipos
Péter, DSc, egyetemi tanár (http://www.tti.hu):
Hóman Bálint, a pártpolitikus
13.35
Vargyai Gyula, DSC, egyetemi tanár (http://tortenelemszak.elte.hu):
Hóman Bálint parlamentben
13.55 vita
14.40 Előre bejelentett* hozzászólások, vélemények
* Önálló, az előadások vitájától független maximum 5
perces hozzászólási igényt kérjük legkésőbb az ebédszünet végéig a
rendezőknek jelezni.
A konferencia látogatása ingyenes előzetes
regisztrációt nem igényel.
Oktatásszociológiai kutatások a 2000-es években
Az MSZT OSZ (http://oktatas.uni.hu)
- A WJLF (http://wesley.hu) vendégeként
- vitanapot szervez folytatandó az "Oktatásszociológiai kutatások a 2000-s
években" című sorozatát.
Időpont: 2010. május 7. péntek 9 óra
Helyszín: WJLF VIII Dankó u 11,
Kline terem
közlekedés: http://oktatas.uni.hu/dankoutca.htm
Program:
9.00 Megnyitó (Lukács Péter, WJLF
Pedagógiai BA vezetője)
1. szekció: Elnök: Lukács Péter,
főiskolai tanár WJLF
9 óra 5 perc: Knausz Imre ME
intézetigazgató : Műveltség és demokrácia
Opponens: Vajda Zsuzsa, ME
egyetemi tanár
ajánlott olvasmány: http://www.knauszi.hu/content/muveltseg_es_demokracia
11.05 szünet
2. szekció: Elnök Lukács Péter,
főiskolai tanár WJLF
11 óra 20 perc: Vajda Zsuzsa ME
egyetemi tanár: Az integráció az oktatásban
Opponens: Nahalka István,
oktatáskutató, ELTE
13 óra 20 perc Ebédszünet.
Ebédelési lehetőség a főiskola melegbüféjében.
14 óra
3. szekció: Elnök Nagy Péter
Tibor, egyetemi tanár, WJLF
Erőss Gábor (MTA SZKI
tudományos munkatárs– Kende Anna KGRE egyetemi adjunktus): SNI és
„problémás” gyerekek. Tudomány és oktatáspolitika.
Opponens Janky Béla BME, egyetemi
docens
16 óra szünet
4. szekció: Elnök Nagy
Péter Tibor, egyetemi tanár, WJLF
16 óra 15 Fényes Hajnalka (DE,
egyetemi adjunktus): A nemi sajátosságok különbségének vizsgálata az
oktatásban. A nők hátrányainak felszámolódása?
Opponens Hrubos Ildikó, BCE,
egyetemi tanár
18 óra 15 Zárszó Csákó Mihály,
egyetemi docens, WJLF
Felhívjuk a figyelmét az alábbi konferenciára:
Tisztelt Kollégák!
Az OTKA által támogatott „A harmadfokú képzés szerepe a regionális
átalakulásban (TERD)” kutatásunk zárókonferenciájára 2010. május 14-én,
pénteken egy napos rendezvény keretében a debreceni DAB Székházban kerül sor.
Ezúton tisztelettel meghívjuk a rendezvényre, amelynek keretében poszterbemutatásra
és szekcióelőadások tartására is lehetőség nyílik négy témában. A
konferencia anyagaiból zárókötet készül, ezért a
poszterbemutatót/szekcióelőadást tartókat kérjük, hogy a rendezvény
idejére előadásuk írásos anyagát is készítsék el.
Tisztelettel várjuk a jelentkezésüket!
Prof. Dr. Kozma Tamás Dr. Juhász Erika
Kutatásvezető a
szervezőbizottság vezetője
Jelentkezni április 15-ig lehet a jelentkezési lap és
poszterbemutató/szekcióelőadás esetén max. 1000 karakteres absztrakt
beküldésével.
Jelentkezési lap visszaküldhető április 15-ig:
Postán: dr. Juhász Erika, 4010
Debrecen, Pf: 17.
Faxon: 06-52/512-954
E-mailen: doktoregyesulet@gmail.com
A konferenciával kapcsolatos
dokumentumok megtekinthetők és letölthetők a következő linken: http://terd.unideb.hu/index.php?o=1004
Felhívjuk a figyelmét az alábbi konferenciára:
FIRST ANNOUNCEMENT
FOR THE CONFERENCE
Social Ecology of
School Success:
Implications for
Policy and Practice
Babeş-Bolyai University, Cluj-Napoca, Romania, 13-15
May 2010
The Faculty of Sociology and Social Work
Babes Bolyai University
Cluj, Romania
School of Social Work University of North Carolina at Chapel Hill
USA
Sociology of Education Research Network,
European Sociological Association
We invite researchers and practitioners to submit titles and abstracts
for the following workshops:
· Partnerships for building school success
· Peers and schooling
· Parenting school children
· Improving school attendance
· Mental health and school success
· Tracking school success
· Scaffolding school success
· Minorities matter
· School management for success
· Gendering school success
· Evaluating success in and out of school
· From vulnerability to promising students
· Evidence based school interventions
· Equal chances in education
· Special or mainstream education
Conference Committee
Maria Roth, PhD, UBB, Ro
Gary Bowen, PhD, UNC, US
Piotr Mikiewicz, PhD, ULS W, Po
Ann Buchanan, PhD, Oxford Univeristy, UK
Jack Richman, PhD, UNC, US
Teodor Paul Haragus, PhD, UBB, Ro
Natasha Bowen, PhD, UNC, US
Conference Secretariat
Diana Damean, researcher, UBB, Ro
Iovu Mihai, PhD student, UBB, Ro
Ina Porumb, PhD student, UBB, Ro
Conference email address
school.success@yahoo.com
You are kindly invited to submit
abstracts on topics related to the Conference themes using the registration
form available on the http://socasis.ubbcluj.ro/successcolar/submission.html
webpage.
Deadline
for Abstract Submission: February 15, 2009
Conference
taxes: 150 euro
(for early registration). 2 lunches, 2 dinners, and coffee breaks included. At
request, we offer assistance with accommodation (prices vary between 25 and 100
euro).
Vallásszociológiai konferencia - 2010
Az SZTE BTK Vallástudományi Tanszék : http://www.vallastudomany.hu/tanszek és a Wesley
Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont :http://www.wesley.hu/wesley/foiskola/szakok_tanulmanyi_egysegek/teologia_lelkesz_szak/wesz/
2010. május
20-21-én (csütörtökön és pénteken) Budapesten vallásszociológiai konferenciát
rendez.
A 2010-es
vallásszociológiai konferenciát Horváth Zsuzsa (1950-1994, 60 éve
született, s hat éve fiatalon elhunyt vallásszociológus kollégánk) emlékének
szenteljük, ezért arra kértük előadóinkat témáikat a kisebb vallási
közösségekre, egyházakra koncentrálják.
Helyszín:
WJLF VIII
Dankó u 11. Kline terem
Közlekedés:
http://oktatas.uni.hu/dankoutca.htm
Program:
Május 20
csütörtök
10.00 Iványi
Gábor rektor WJLF Megnyitó
10.10 Csákó Mihály
egyetemi docens WJLF "Horváth Zsuzsa: Ember és módszer”
1. szekció Elnököl Máthé
Tóth
András
10.30 Balogh
Edina (hallgató WJLF): Nazarénusok 1945-1977
Iványi Gábor (c. egyetemi tanár WJLF): A nazarénusok törvényes elismerésének
története
Fazekas Csaba (egyetemi docens Miskolci Egyetem BTK Politikatudományi
Intézet): "Kisegyházak és rendszerváltás, 1989-1990.
"
12.30 ebédszünet -
ebédelési lehetőség a főiskola melegbüféjében
2. szekció Elnököl Majsai
Tamás
13.30 Máté Tóth
András (egyetemi tanár SZTE Vallástudományi Tanszék): Egyházfogalom a
vallásszociológiában - Joachim Wach
Nagy Gábor Dániel (szociológus SZTE Vallástudományi Tanszék): A vallási
közösségek tipologizálásának új útjai: a közjó problematikája
Nagy Péter Tibor (egyetemi tanár WJLF, ELTE TÁTK OITK): Egyéb. Egy fiktív
aggregátum
15.30 szünet
3. szekció Elnököl Nagy
Péter
Tibor
15.40 Csapody Tamás
(egyetemi adjunktus Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet):
Kisegyházak munkaszolgálatosai Borban (1943-1944)
Majsai Tamás (egyetemi tanár WJLF): Jehovisták és metodisták a horogkereszt
árnyékában
Tengely Adrienn (főiskolai adjunktus Eszterházy Károly
Főiskola): Az unitárius egyház és az őszirózsás forradalom
17.40 tartalék
vitaidő
18.00 Kapcsolódó rendezvény (lásd
lejjebb)
Május 21
péntek
4. szekció Elnököl Máthé
Tóth
András
10.00 Kamarás István
(egyetemi tanár Pannon Egyetem Modern Filológia és Társadalomtudományi Kar
Antropológia és Etika tanszék):A "Keresztények" második évtizede
Máté József (Phd hallgató ELTE PPK): A Hit Gyülekezete
Rajki Zoltán (főiskolai docens Adventista Teológiai Főiskola): A
klasszikus szabadegyházak a rendszerváltozás után a statisztika tükrében
12.00 ebédszünet -
ebédelési lehetőség a főiskola melegbüféjében.
5. szekció Elnököl Majsai
Tamás
13.00 Annagret
Dirksen (Bad Camberg / Németország): Vallásszabadság Magyarországon –
alkotmánytörténelmi és valláspolitikai fejlemények a húszadik században
kisegyházak példája alapján
Kiss Dénes (tanársegéd Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia Kar):
Kisközösségi vallásosság
Török Péter (habilitált egyetemi docens SE Mentálhigiéné Intézet):
Kisegyházi kutatások - kétszer két év tapasztalatai
15.00
szünet
15.10
Kutatásmódszertani kerekasztal és ennek témájához kapcsolódó plenáris vita -
elnököl Máthé Tóth
András
17.30 tartalék
vitaidő Elnököl Nagy Péter
Tiibor
Zárszó Máthé Tóth
András
18.00 Kapcsolódó rendezvény
(lásd lejjebb)
2010. május 20. csütörtök 18 óra
„Oktatási egyenlőtlenségek és a felekezetek. Adatbázis Erdélyről,
1910” Educational Inequalities and denominations. Database for
Transylavania, 1910 - című Karády Viktor és Nagy Péter Tibor által
összeállított statisztikai kézikönyv bemutatása. A kézikönyv az
"Educational Inequalities and denominations" című sorozat
harmadik kötete. A sorozat előző két kötete a "Western Slovakia
és North-Western Hungary" ill. az "Eastern Slovakia és
North-Eastern Hungary" alcímet viselte. A kötetek alapvető forrásul
szolgálnak az 1910 körüli magyar társadalomtörténet iránt érdeklődöknek,
illetve mindazoknak, akiket Erdély és a Felvidék története, illetve Nógrád,
Borsod-Abaúj-Zemplén megyék története, valamintMiskolc története érdekel.
Sorozaton kívül jelent meg az adatbázis Dunántúlt bemutató kötete, mely a közelmúltban
került az internetre: http://www.mek.oszk.hu/07900/07976/index.phtml”
Felhívjuk a figyelmét az alábbi
rendezvényre.
2010. május 21. péntek 18 óra „Vallásos szocializáció
a pártállam időszakában - kutatási beszámoló”
Évekkel ezelőtt megkezdődött “tudományos
leletmentés” gyanánt egy olyan visszaemlékezéseken alapuló vallásszociológiai
adatgyűjtés, melynek célja, hogy minél több standard adat maradjon fenn a
pártállam korának vallásos neveltetéséről, a szülők templomjárási
szokásairól stb. A kutatás első szakaszában az 1930 előtt születettek
körében folyt – a Horthy korszak vallásos neveltetésére vonatkozó
leletmentő munka. A kutatás jelenlegi szakaszában a figyelem
elsősorban az 1940 előtt születettekre terjed ki, de a
résztvevőknek lehetőségük van az 1950 előtt születettekre
vonatkozó adatgyűjtésre is. Együttműködő intézmények: Wesley
vallásszociológiai központ, ELTE OITK, Temka alapítvány. Résztvevők: Nagy
Péter Tibor kutatásvezető, Bendzsák Csaba, Hegedüs Árpádné, Gergelyné Buri
Tímea, Kacsmarik Tímea, Kicsiné Balogh Margit, Kiss Norbert, Márkus Judit,
Paulovics Katalin, Szilvássy Zoltán, Tőkészki Borbála, Bereczky Géza,
Zakócs Katalin, Müller Gabriella, Horváth Ernőné, Balogh Edina,
Dombováriné Gálosi Mária, Demeter Judit, Szirtes Edit, Lukács Barna, Sziva
Ibolya, Zakócs Katalin
150 éve született Fináczy
Ernő
életművét és tevékenységét elemzendő az
MTA neveléstörténeti albizottsága
http://www.nevelestudomany.hu/albizottsagok/nevelestorteneti_albizottsa.html, a
WJLF Pedagógia szakja
http://www.wesley.hu/wesley/foiskola/szakok_tanulmanyi_egysegek/pedagogia_szak/és
az MSZT oktatásszociológiai szakosztálya http://oktatas.uni.hu közös
konferenciát tart.
Időpont: 2010 május 28 péntek.
Helyszín: WJLF, Bp VIII Dankó u 11, Kline terem.
Közlekedés: http://oktatas.uni.hu/dankoutca.htm
Program
Elnököl Lukács Péter (CSc)
10.00 Megnyitó
10.10. Németh András (DSc) Fináczy
Ernő a neveléstudós és neveléstörténész a
nemzetközi tudományfejlődés és recepció tükrében
10. 30. Ambrusné Kéri Katalin (CSc) Fináczy
Ernő és a nőnevelés történetének
kutatása
10.50 vita
11.30 Szünet
11,40 Mészáros László: (PhD-hallgató): Fináczy
Ernő és az ókortudomány
12.00 Heider Csilla: (PhD hallgató) : A középkori
nevelés, a 20.századi
professzor és Bologna kapcsolata -
12.20 vita
13.00 ebédszünet, ebédelési lehetőség a
főiskola melegbüféjében
14.00 Ugrai János: (Phd) Fináczy a
Ratio koráról
14. 20 Orosz Gábor (CSc) - Bicsák Zsanett Ágnes (PhD
hallgató): Fináczy Ernő
és Prohászka Lajos kapcsolata
14.40 vita
15.20 Nagy Péter Tibor (DSc): Zárszó
Kapcsolódó esemény:
15.30. A Hellebrant-projekt munkabeszámolója. Az OPKM és
a WJLF közös
projektje a Hellebrant féle pedagógiai - bibliográfia
feldolgozására.
Kutatásvezető Biró Zsuzsanna Hanna és Nagy Péter
Tibor. A résztvevő
hallgatók listáját lásd: http://konferenciakalauz.hu/konferenciak/9209
„Erőszak az iskolában és az iskola körül”
A közelmúltban hét független kutatás foglalkozott az iskolai erőszak
témájával. Az konferencia az eredményeket és a kutatási módszereket egyaránt
bemutatja.
Koordinátor Sáska Géza
A rendezvényt az MSZT oktatásszociológiai
szakosztálya szervezi.
Vendéglátó az OPKM
Helyszín: OPKM, 1089 Budapest
Könyves Kálmán krt. 40.
Időpont: 2010 junius 3 csütörtök 14.00
Program
Paksi Borbála: Az iskolai agresszió előfordulása és intézményi
percepciója – egy kutatás módszertani tapasztalatai
Budapesti Corvinus Egyetem, Magatartástudományi és Kommunikációelméleti
Intézet, Viselkedéskutató Központ
Gyurkó Szilvia: Iskolai erőszak a kriminológiában
Országos Kriminológiai Intézet
Lannert Judit: A fogalomértelmezésre és módszertanra ható tényezők
egy kutatás tükrében TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és
Oktatáskutató Központ Zrt.
Mayer József: Iskolai agresszivitás, Budapest 2008-2009
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Demeter Endre – Lakatos Zsombor, szociológus, DIPA
Egyesület
“Iskolai veszélyek” – az oktatási jogok biztosának vizsgálata
Az Oktatáskutatási könyvviták sorozat 45-46.
részeként (korábbiakat lásd:oktatas.uni.hu,
archivum fül) 2010. június 10-én 14 órakor
Boreczky Ágnes (szerk.) Cigányokról-másképpen,
ill. Váriné Szilágyi Ibolya: A jogtudatról-alulnézetben - Tizenévesek
jogtudata és jogi
érzékenysége c könyveit vesszük napirendre. Felkért opponensek
Csákó Mihály, Szuhay Péter. Helyszín: ELTE PPK
Felhívjuk a figyelmet, hogy az Educatio folyóirat
Fiatalok c tematikus száma Bocsi Veronika, Fábri István, Fehérvári Anikó,
Horkai Anita, Imre Anna, Murányi István, Nagy Péter Tibor, Somlai Péter,
Szemerszki Mariann, Tibori Tímea, Veroszta Zsuzsanna írásaival (még
papíralapú megjelenése előtt) már hozzáférhető a http://edu-online.eu/hu/educatio.php honlapon.
A konferenciát bemutató videó:
http://npt2000.homeip.net/konferencia/junius17/JUN171resz.AVI
http://npt2000.homeip.net/konferencia/junius17/JUN172resz.AVI
Az MTA
Szociológiai Kutató Intézete és az MSZT
Oktatásszociológiai szakosztálya
Ifjúságszociológiai konferencia –
2010
címen rendezendő eseménye
kapcsolódik az Educatio “Fiatalok” c számának megjelenéséhez
Helyszín: Jakobinus terem, MTA Társadalomkutató Központ
1014 Budapest Országház u. 28-30.
Idő: 14.00 h
Várható előadók:
Bauer Béla főiskolai docens,
főosztályvezető ( ELTE PPK,
Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet) Elfelejtett nemzedék
Nagy Péter Tibor egyetemi tanár (OFI OPKM, WJLF,
ELTE-TÁTK OITK) Vannak e
fiatalok? A vallásszociológia, mint eszköz.
Somlai Péter egyetemi tanár, ELTE TÁTK. Fiatalok a változó időben
Takács Judit tudományos
főmunkatárs (MTA SzKI)Az LMBT
fiatalok helyzete Magyarországon
Tibori Tímea kultúrakutató, MTA Szociológiai Kutatóintézet mb. igazgató A megváltozott
időfelhasználás okai a közelmúlt ifjúságkutatási adatainak tükrében
Veroszta Zsuzsa szociológus
(Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft) felsőoktatás szociális
aspektusai a hallgatói értékrendszerekben
Könyvbemutató: V Karady – P.T Nagy: Educational inequalities and
denominations. Database for Transdanubia, 1910
A dunántúli iskolázottság-történet új – minden korábbinál részletesebb –
forráskiadványa jelent meg (egy néhány példányos zárt terjesztésű
papírverzió után második, bővített kiadásként könnyen hozzáférhető
digitális kiadásban)
http://www.mek.oszk.hu/07900/07976/07976.pdf
Az esemény az alábbi rendezvényhez illeszkedik
Szervezők:
Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság Neveléstörténeti
Albizottsága
Kodolányi János Főiskola
Pannon Egyetem Modern Filológiai
és Társadalomtudományi Kar
Antropológiai és Etikai tanszék
Tudományos Programbizottság:
Prof. Dr. Donáth Péter
Dr. habil. Géczi János egy.docens
Prof. Dr. Nagy Péter Tibor
Prof. Dr. Németh András
Prof. Dr. Szabolcs Éva
MEGHÍVÓ
Rítusok – ritualizáció –
kultuszok
Az MTA
Pedagógiai Bizottság, Neveléstörténeti Albizottság éves konferenciája
2010. június 25-27.
Kodolányi János Főiskola
8000 Székesfehérvár Fürdő u.
1.
Program
Június 25. Péntek
16.00 Megnyitó. Dr. Szabó Péter rektor
16.30 Csányi Vilmos: Rítus,
ritualizáció,
kultuszok etológiai nézőpontból
17.30 Vita
30. Vacsora
Június 26. Szombat
8.00 Reggeli 9.00 Kéri Katalin: Kultuszok és rítusok a
16. századi azték nevelésügyben 9.30 Pukánszky Béla: A kultikus gyermek
ideáljának megjelenése a századforduló magyar pedagógiai szakirodalmában 10.00
Donáth Péter: Ellentmondó, változó kánonok szorításában 10.30 Konzultáció 11.00
Kávészünet 11.30 Sáska Géza: Szakrális rítusok laicizálása 12.00 Németh András:
A pedagógiai „ellenkultúrák” mint átmeneti rítusok 12.30 Pornói Imre: A „NÉP”
kultusza Magyarországon az 1930-as, 40-es években 13.00 Konzultáció 13.30 Ebéd
15.30 Nagy Péter Tibor: A tudományos szféra befogadási rituáléja a húszadik
századi Magyarországon 16. Golnhofer Erzsébet-Szabolcs Éva: Főbb rituális
attitűdök iskolai emlékekben – egy 1940-es évek végén keletkezett ankét
elemzése 16.30. Géczi János: Az iskoláztatás szertartásainak megjelenítése a
hazai szaksajtóban. Ikonográfiai változatok. 1950 – 1990. 17.00 Konzultáció
17.30 Könyvbemutató: V Karady –
P.T Nagy: Educational inequalities and denominations. Database for
Transdanubia, 1910
http://www.mek.oszk.hu/07900/07976/07976.pdf
18.00 Közös program
Június 27. Vasárnap
8.00 Reggeli 9. Németh Regina: Az életreform Mozgalmak
rituális elemei 9.20 Darvai Tibor: Úttörőéleti rítusok a nevelésügyi sajtó
képein. 1950-1990. 9.40 Bányász-Németh Tilda: A Kodály kultusz metamorfózisa
10.00. Konzultáció 10.25 Kávészünet 40. Kovács Henrik: A tánc rituáléja és a
Néptánc oktatásának rituális elemei 11. Kaposi József: Az érettségi mint a
felnőtté avatás rituáléja
11.20 Konzultáció
11.35 Zárszó: Németh András
az albizottság elnöke
12.00 Ebéd
Az 1943-s vidéki telefonkönyv, mint történetszociológiai forrás –
műhelykonferencia egy történeti forrás feldolgozásáról.
Helyszín a TEMKA Alapítvány székhelye: 1027
Margit krt. 64/a II. em. 3. 23-as csengő
Az esemény felelős szervezője: Nagy Péter Tibor
Évekkel ezelőtt megkezdődött “tudományos
leletmentés” gyanánt egy olyan visszaemlékezéseken alapuló vallásszociológiai
adatgyűjtés, melynek célja, hogy minél több standard adat maradjon fenn a
pártállam korának vallásos neveltetéséről, a szülők templomjárási
szokásairól stb. A kutatás első szakaszában az 1930 előtt születettek
körében folyt – a Horthy korszak vallásos neveltetésére vonatkozó
leletmentő munka. A kutatás jelenlegi szakaszában a figyelem
elsősorban az 1940 előtt születettekre terjed ki, de a
résztvevőknek lehetőségük van az 1950 előtt születettekre
vonatkozó adatgyűjtésre is. A kérdezés elsősorban ma élő 70
feletti diplomásokat vesz célba, ezzel biztosítható ugyanis, hogy gyermekkori
közegüket tekintve a legsokszínűbb közeget mutathasson be a kutatás. A
kutatás szívesen fogad speciális csoportok iránt érdeklődő
munkatársakat is. (Ilyen speciális részkutatásunk az Abaújkér környékén
élőkre vonatkozó kutatás és a Nazarénusokra vonatkozó kutatás).
Együttműködő intézmények: Wesley vallásszociológiai központ, ELTE OITK, Temka alapítvány.
Résztvevők: Nagy Péter Tibor kutatásvezető, Balogh Edina, Bendzsák
Csaba, Bereczky Géza, Demeter Judit, Dombováriné Gálosi Mária, Gergelyné Buri
Tímea, Hegedüs Árpádné, Horváth Ernőné, Kacsmarik Tímea, Kicsiné Balogh
Margit, Kiss Norbert, Lukács Barna, Márkus Judit, Müller Gabriella, Paulovics
Katalin, Szilvássy Zoltán, Szirtes Edit, Sziva Ibolya, Tőkészki Borbála,
Zakócs Katalin.
A Schöpflin Aladár szerkesztésében megjelent négykötetes “Magyar
szinművészeti lexikon 1929 1931” digitalizálásának, adatbázisba
szervezésének munkálatai a Wesley egyház és vallásszociológiai kutatóközpont
munkájának keretében, dr B Kádár Zsuzsanna vezetésével folynak. A
munkamegbeszélésre várjuk a szinházrajongókat és a szinháztörténet
szakembereit.
A digitalizálás mellett hosszú távú cél egy olyan adatbázis építése is,
mely minden ma létező adattárnál jobban kutathatóvá , kereshetővé
tenné a a régi magyar színművészet történetét a
történeti,művészetszociológiai érdeklődők számára is. Mintaként
a következő digitális kiadvány szolgál:
http://mek.oszk.hu/04000/04093/
Wesley János Lelkészképző Főiskola
Kline terem
szeptember 24 13.h.
http://oktatas/dankoutca.htm
A projekt jelen állapotát lásd:
http://npt2000.homeip.net/szinmuv/szinlex.htm
A magyar elit publikációs aktivitása 1850 – 1950 – kutatás
műhelymegbeszélése. Kutatásvezetők: Biró Zsuzsanna Hanna,PhD jelölt –
Nagy Péter Tibor egyetemi tanár, titkár: Bendzsák Csaba, Révész Péter.
„Szabad egyház szabad államban”
Emlékülés a 200 éve született Camillo Benso di Cavour tiszteletére
Rendezők:
Wesley Egyház-és Vallásszociológiai Kutatóközpont
Debreceni Egyetem Olasz Tanszék
Időpont: 2010 szeptember 24. 16.00 h.
Helyszín: WJLF Kline terem,
Bp. VIII. Dankó utca 11, Kék kapu, hátsó
lépcsőház
Megközelítés: http://oktatas.uni.hu/dankoutca.htm
Program
Iványi Gábor (rektor, WJLF): Megnyitó
Madarász Imre ( a DE Olasz Tanszék vezetője): Cavour és Mazzini
vallásról, egyházról, vallásszabadságról a Risorgimento eszmei
kontextusában"
Pete László (egyetemi adjunktus, DE Olasz Tanszék) : Cavour és az egyház
Vita
Nagy Péter Tibor (egyetemi tanár, WJLF) Zárszó
MEGHÍVÓ
Az MTA oktatásszociológiai
albizottsága és a Magyar Szociológiai Társaság elnöksége könyvbemutatót rendez
2010. Október 13-án 17 órakor:
Nagy Péter Tibor: Utak felfelé.
Oktatás és társadalmi mobilitás a 19-20. századi Magyarországon
Új Mandátum, Budapest, 2010
A könyvet bemutatja: Somlai
Péter, egyetemi tanár, ELTE TÁTK
Helyszín: Pallas Páholy
1054 Budapest, Alkotmány utca 15.
http://www.pallaspaholy.hu
A könyvről lásd:
http://www.ujmandatum.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=26&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=58
MEGHÍVÓ
Felsőoktatás és foglalkoztathatóság
Műhelykonferencia
a Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi
Felsőoktatási Kutatások Központja és a Magyar Szociológiai Társaság
Oktatásszociológiai Szakosztálya közös rendezésében
2010. október 21. Helyszín: BCE - Budapest, Fővám
tér 8. III. előadó
A műhelykonferencia témája
A felsőoktatás tömegessé (már-már általánossá)
válása kapcsán rendkívül heterogén lett a hallgatók összetétele
(előképzettség, motiváció, társadalmi háttér szempontjából), közben pedig
- a gazdaság és a technika látványos fejlődése következtében - sokféle és
gyorsan változó arculatot öltött a munkaerőpiac is. Ehhez járult egy
kevésbé ismert jelenség, a tudományok diverzifikálódása, ami az egyetemi
tanszékek, képzési programok burjánzásához vezetett. A három vonulat egymástól
lényegében függetlenül mozgott, aminek egyik gyakorlati következménye a
felsőoktatásban végzett hallgatók foglalkoztathatóságának egyre élesebben
jelentkező problémája. Az 1999-ben megkezdett európai felsőoktatási
reform céljai között kezdettől fogva kiemelt helyet kapott a gazdasági
versenyképesség növelésének támogatása a megfelelően képzett munkaerő
kibocsátása által, mindazonáltal a reform egyik legkevésbé sikerült eleme a
munkaerő-piaci kapcsolódás. A sikertelenség okai összetettek: magának a
célnak nem világos megfogalmazása, a képzési program típusok funkciójának
tisztázatlansága, merev kezelése, a munkaerő-piaci szereplők
kompetenciájának félreértelmezése, a szélesebb társadalmi összefüggések
figyelmen kívül hagyása, a téma elégtelen kommunikációja az érdekhordozók
körében stb. A kivezető utakat sokan és sokféleképpen keresik (kiemelt
szerepet kap a képesítési keretrendszerek ügye, a képzések szakmai tartalmát
összegező ún. Tuning program, hatékony statisztikai adatgyűjtés, a
diplomás pályakövetési rendszer elterjesztése, intézményi hallgatói
szolgáltatások a karrier tervezésben, álláskeresésben).
A műhelykonferencián kerül sor az Educatio folyóirat
Felsőoktatás és foglalkoztathatóság tematikus számának (2010/3. szám)
bemutatására. Az előadók a tematikus szám tanulmányainak szerzői. A
konferenciát a TÁMOP 4.2.1.B-09/1 /KMR-2010-005 program támogatja.
Előzetes regisztráció
A műhelykonferencián a részvétel ingyenes. Kérjük
viszont, hogy mindazok, akik az eseményen részt kívánnak venni, legkésőbb
október 15-ig adják meg nevüket, intézményük elnevezését és az ott betöltött
pozíciójukat az nfkk@uni-corvinus.hu
e-mail címen.
Program
10:00 - 10:05 Megnyitó - Mészáros Tamás (BCE, rektor)
I. Szekció: A változó diplomás
munkaerőpiac
Levezető elnök: Nagy Péter Tibor (OFI/WJLF)
10.05 - 10.25 Varga Júlia (BCE): A felsőfokú
végzettségűek aránya, a felsőfokú végzettség munkaerő¬piaci
értéke a 2000-es években
10.25 - 10.45 Polónyi István (DE): Foglalkoztathatóság,
túlképzés, Bologna. Avagy baj-e, ha elemző közgazdász vezeti a hatos
villamost?
10.45 - 11.05 Tóth István János (MTA-KI): Diplomás
pályakezdők a versenyszektorban 11.05 - 11.25 Berde Éva (BCE): Óvatosan a
diplomás pályakövetés elvárásaival!
11.25 - 12.00 Vita
12:00 - 12:30 Szendvics ebéd
II. Szekció: A foglalkoztathatóság
felsőoktatási és társadalmi összefüggései
Levezető elnök: Csákó Mihály (WJLF/ELTE)
12.30 - 12.50 Veroszta Zsuzsanna (Educatio Kft): A
diplomás foglalkoztatáshoz kötődő hallgatói elvárások
12.50 - 13.10 Dávid János (ELTE): Foglalkoztathatóság és
felsőoktatás: a megvalósítás feszültségpontjai
13.10 - 13.30 Nagy Péter Tibor (OFI): A felsőfokú
végzettségűek státuszinkonzisztenciája 13.30 - 13.50 Derényi András (OFI):
A felsőoktatás és a foglalkoztathatóság kapcsolatának értelmezései
13.50 - 14.10 Hrubos Ildikó (BCE): A foglalkoztathatóság
kérdése az Európai Felsőoktatási Térségben 14.10 - 14.40 Vita 14.40 -
15.00 Kávészünet
15.00 - 16:30 Kerekasztal beszélgetés
Moderátor: Berács József (BCE)
Résztvevők:
Fodor István (az Ericsson Magyarország előző
elnöke), Kardon Béla (Nemzeti Erőforrás Minisztérium, Tudománypolitikai
Főosztályvezető), László Géza (az Externet Nyrt Igazgatóságának
elnöke), Tulassay Tivadar (Magyar Rektori Konferencia, társelnök)
16.30 Zárszó - Hrubos Ildikó (BCE)
A meghívót lásd pdfben is:
http://oktatas.uni.hu/20101021.pdf
MEGHÍVÓ
Könyvvitasorozatunk (eddigieket lásd http://oktatas.uni.hu/konyvvitasorozat.htm )
következő darabja (2010. október 22.):
Pók Attila: A haladás hitele - Progresszió,
bűnbakok, összeesküvők
Akadémiai Kiadó, 2010
A könyvről lásd:
http://bookline.hu/product/home.action?id=95069&type=22&_v=Pok_Attila_A_haladas_hitele_Progresszio_bunbakok_osszeeskuvok
Felkért opponens:
Hajdu Tibor, az MTA doktora
Helyszín: WJLF VIII Dankó u 11. Kline terem
Közlekedés: http://oktatas.uni.hu/dankoutca.htm
A Magyar Szociológiai Társaság 2010. november 5-7. között
tartja éves kongresszusát „Konfliktus és társadalmi innováció” címmel.
A rendezvényről bővebben lásd:
http://szociologia.hu
A kongresszus színhelye: WJLF http://wesley.hu/
A prozopográfiai módszer az oktatástörténetírásban
Elnök:
Nagy Péter Tibor
Opponens:
Karády Viktor
Az esemény “Új törekvések és lehetőségek
a 21. századi neveléstudományokban. X. Országos Neveléstudományi
Konferencia” c. MTA rendezvény része
http://www.edu.u-szeged.hu/onk2010/
2010. november 6. (szombat)
9-10.30
Hotel Benczúr(1068 Budapest, Benczúr utca
35.)
MOZAIK TEREM
A prozopográfiai módszer az oktatástörténet-írásban
(Nagy Péter Tibor)
Az idegen nyelvi orientáció társadalmi összefüggései –
történetszociológiai elemzés a bölcsésztanárok körében (1895–
1945) (Biró Zsuzsanna Hanna)
Tanulmányi időfaktorok és tanulmányi eredményesség
összefüggései – a pécsi bölcsészkar példája (Fekete Szabolcs)
A Kemény Zsigmond Gimnázium tanári karának
prozopográfiai vizsgálata (1891–1951) (Bara Zsuzsanna)
A prozopográfiai módszer az oktatástörténetírásban
A szimpózium feladata a prozopográfiai módszer, mint az
oktatástörténetírás új eszközének bemutatása. A kifejezést – Stone 1971-s
elméleti alapvetése után – széleskörűen használják, elsősorban a
modernitás előtti korok tömeges életrajzi feldolgozására, mind az
elitekhez tartozók, mind a „hétköznapi emberek” világának leírására. Az
elitszociológiaival és oktatásszociológiával kombinálódva hozadéka
jelentős a modern korra vonatkozó neveléstörténet számára is. A
szimpózium-elnök és kutatásvezető által tartandó bevezető előadás
bemutatja a prozopográfiai módszer alapvető különbözőségét úgy a
történeti oktatásszociológiai módszerektől, mind a neveléstörténetírás
egyéb módszereitől. A „személyesített adatbázis” használata egyesíti a
kvalitatív és kvantitatív módszerek sajátosságait, sőt integrálhatóvá
teszi a történeti-, oktatásszociológiai és intézménytörténeti, vagy akár az
oktatásföldrajzi szemléletű neveléstörténeti kutatások – hagyományosan
elkülönülten létező –eredményeit. A prozopográfiai módszert OTKA kutatásunkban (Tanárok Magyarországon 1900-1950)
alkalmaztuk. Az eredményeket a szimpóziumon három esettanulmány segítségével
mutatjuk be. Az egyik esettanulmány szakválasztásuk alapján válogatja le a
tanárok egy részét, kidomborítva azokat a speciális tolóerőket, melyek az
érintett csoportokat az adott szak választására késztettek. A másik
esettanulmány az egyik tanárképző egyetem példáján mutatja be, hogy
pusztán az időfaktorok elemzésével hogyan mérhető a tanulmányi
kiválóság, hogyan relativizálódnak a középiskolai évekből hozott
kiválósági mutatók. A harmadik esettanulmány egyetlen középiskola
tanár-rekrutációját mutatja be igen hosszú időtávon. A szimpózium nem
titkolt célja, hogy népszerűsítse a “dinamikus” adatbázisok használatát, s
csatlakozásra csábítson fiatal, vagy kevésbé fiatal, de az új módszerek iránt
nyitott kutatókat is.
Nagy Péter Tibor
A prozopográfiai módszer az oktatástörténetírásban
Az oktatástörténetben használt empirikus történetszociológiai módszerek a
korábbiakban két alapvető típushoz tartoztak. Az egyik típus a vizsgált
korszakban felvett, eleve aggregált oktatásügyi statisztikai anyagok,
iskolázott népességekre vonatkozó népszámlálási anyagok elemzésével foglalkozott,
a másik típus konkrét, kiválasztott intézmények diákösszetételét a mai
közvéleménykutatások normáinak megfelelően, elkülönült, egyszeri
felvételként, személyi beazonosítás nélkül végezte.
A prozopográfiai elemzés – kombinálva a kvalitatív és kvantitatív
elemeket – az adatbázisba rögzített, standardizált eredeti forrást (ami lehet
beiratkozási anyakönyv, diplomakönyv stb.) nyitottként kezeli, újabb és újabb
egymástól független forrásokból egészíti ki a személysoros adatbankot. Ez a
fajta adatbank azután életút részletek tömeges elemzését teszi lehetővé,
hiszen ideális esetben az elsős középiskolás beiratkozók szocio-demogáfiai
tulajdonságait és tanulmányi kiválóságát „követéses vizsgálattal”
tanulmányozhatjuk, azaz rájuk pillanthatunk nyolcadikos középiskolás korukban,
egyetemi beiratkozásukkor, egyetemi tanulmányaik közben, diplomázásukkor,
doktorálásukkor, értelmiségi karrierpályájuk egyes állomásain, társadalmi
hálózatokba illeszkedésükkor, értelmiségi kreativitásuk (publikációs
tevékenységük) közben, sőt halálukkor, utóéletükben is.
Természetesen ilyen gigantikus adatbázis még nem áll rendelkezésre az
iskolázott elitek teljes vertikumára, s egy teljes történelmi időszakra –
de az már elmondható, hogy pl. a húszadik század első felének tanárai
vonatkozásában – messze túllépve minden korábbi elemzés, köztünk saját
elemzéseink érvényességi körét – immár életutak több pontjának összekötése vált
lehetségessé.
Biró Zsuzsanna Hanna
Az idegen nyelvi orientáció társadalmi összefüggései –
történetszociológiai elemzés a bölcsésztanárok körében (1895-1945)
A hazai oktatástörténeti kutatások egyik – nemzetközi színtéren is –
elismert ága a különböző értelmiségi csoportok (orvosok, jogászok,
tanárok, mérnökök stb.) társadalmi összetételét, tanulmányútját,
karrierpályáját feltáró történetszociológiai, prozopografikus vizsgálatok. Az
elmúlt években a magyarországi bölcsészkarok anyakönyvi ill. vizsgakönyvi
adataira támaszkodva néhány tanulmány már megjelent a két világháború között
bölcsésztanári és/vagy bölcsészdoktori végzettséget szerzett népesség
szociokulturális hátteréről, tanulmányi stratégiáiról, valamint
részvételéről a szakmai közéletben. Jelen előadás e kutatások újabb
eredményeit mutatja be.
A kollektív biográfiai elemzések kiterjesztése kétirányú volt: egyrészt
egy hosszabb korszakot fogott át, visszanyúlva a dualizmus korának azon
szakaszára, melyben a nők bölcsészeti tanulmányai előtt
adminisztratív-jogi akadályok már nem voltak; másrészt a VKM
által 7-10 évente kiadott középiskolai zsebkönyvek alapján a bölcsészdiplomások
azon körére is kiterjedt, akik ténylegesen a közoktatás szolgálatába álltak.
Az előadás e kétféle bölcsésztanári népességen belül (bölcsésztanári
végzettségű ill. gyakorló középiskolai tanár) elsősorban az idegen
nyelvi szakot választók társadalmi hátterével foglalkozik. Az alapvető
tolótényezők mellett, mint a család társadalmi státusza vagy
vallási-etnikai hovatartozása, olyan új indikátorok bemutatására kerül sor,
melyek a nyelvi orientáció társadalmi és gazdasági összefüggéseit finomabb eszközökkel
képes mérni (kontextuális hatások elemzése származtatott változók
segítségével). Ilyen származtatott változók lehetnek pl. az adott személy
születési vagy lakóhelyének ipartevékenységét, kulturális vagy szociális
intézményekkel való ellátottságát, multilingvális vagy multikonfesszionális
jellegét kifejező adatok.
A prozogpográfiai kutatások területén tehát két továbblépési
lehetőséget látunk: a személyi beazonosítást követően a
különböző forrásokból származó adatok összekapcsolását (lásd a
bölcsészdiplomások és a gyakorló tanárok adatainak egy adatbázisban való
elemzését), illetve a kontextuális hatások vizsgálatát a korabeli (járási vagy
településszintű) statisztikák felhasználásával.
Fekete Szabolcs
Tanulmányi időfaktorok és tanulmányi eredményesség összefüggései – a
pécsi bölcsészkar példája
A neveléstudományi szakirodalomban számos olyan elemzést találunk,
amelyek célja összefüggések keresése az iskolakezdési kor valamint a diák
későbbi tanulmányi teljesítménye között. Ezek a kutatások elsősorban
a diákok szellemi és emocionális érettségét vizsgálják kisgyermek korban. Jóval
kevesebb példát találhatunk azonban olyan kutatásokra, amelyek, bár életkorhoz
köthető tényezők és a diák tanulmányi teljesítménye közötti
összefüggéseket vizsgálják, de nem gyermekkorban, hanem a diák késő
középiskolás vagy egyetemre való belépésének korában, amikor a kisgyermekkorra jellemző
meghatározó tényezők jelentősége nagyrészt eltűnt.
A vizsgálat az Erzsébet Tudományegyetem Bölcsészet-Nyelv- és
Történettudományi Kar teljes rekrutációs mintáján (1921-1940) arra keresi a
választ, hogy kimutatható-e összefüggés a hallgatók társadalmi háttere,
tanulmányi előmenetelük időbelisége, valamint akadémia teljesítményük
között, tehát előírt időponthoz időben közelebb letett vizsgák
átlagban jobb eredménnyel zárultak, praktikusan minél korábbi életkorban
fejezte be a hallgató a vizsgáit, azt annál jobb eredménnyel tette.
Számos vizsgálatot elvégzése után kimutatható, hogy az érettségi idején
betöltött életkorok átlaga, valamint a tanulmányi eredményesség közötti
összefüggés nem csak az érettségi vizsgára érvényes, hanem az is, hogy a minél
később érettségit szerzett populációnak nem csupán az érettségi eredménye
lesz gyengébb, hanem ez a gyengébb tanulmányi teljesítmény az egyetemi
előmenetel alatt is megmarad. Tovább az is egyértelműen bebizonyosodott,
hogy a vizsgakötelezettségek előrehaladtával (érettségi vizsga,
alapvizsga, szakvizsga illetve pedagógia képesítő vizsga) a középiskolában
még jutalmazott előnyök egy semleges környezetben elvesznek. Már majdnem
az első egyetemi vizsga (alapvizsga) esetében kiegyenlítődik a
később szignifikánsan a doktorátust szerzők előnyére változó
vizsgaeredmények minősége.
Bara Zsuzsa
A Kemény Zsigmond Gimnázium tanári karának prozopográfiai vizsgálata
(1891-1951)
A hazai neveléstörténeti szakirodalom – elsősorban az iskolatörténet
területén – jellemzően az oktatási intézménytípusok történetével, egyes
kiemelkedő tanáregyéniségek tevékenységét megrajzoló kutatások
monografikus megjelenítésével foglalkozott.
Az utóbbi években új kutatási módszerként – az egyetemi anyakönyvek,
törzskönyvek, szigorlati jegyzőkönyvek adataira támaszkodva –
történetszociológiai, prozopográfiai vizsgálatok jelentek meg a különböző
értelmiségi csoportok – témánk szempontjából elsődlegesen az egyetemek
diákságának (köztük a leendő középiskolai tanároknak) – társadalmi
összetételéről, feltárva tanulmányútjukat, társadalmi mobilitásukat,
felekezeti hátterüket, karrierjüket.
Előadásomban a fenti eredmények felhasználásával egy adott budapesti
középiskola tanári karának bemutatására vállalkozom. Munkámban az életút
adatokból nyert struktúrák kerültek megvilágításba, a vizsgálat inkább
struktúra-elemzés, mint hagyományos értelemben vett iskolatörténet.
Megközelítésem így elsősorban történetszociológiai jellegű, egy
bizonyos társadalmi csoport (középiskolai tanárok) meghatározott körének (a
budapesti VI. ker. reáliskola, mely az oktatáspolitikai törvényi változások
következtében Kemény Zsigmond Gimnázium néven vált ismertté) mikrotörténetét
kívánja bizonyos szempontok (független változók) alapján vizsgálni adott
időintervallum, az iskola fennállásának (1891 és 1951 közötti)
időszakában.
A vizsgálatban a tantestület tagjai személysoros felvételben jelennek
meg. Független változóként pedig azok a kategóriák, melyeket a populációnak a
vizsgálatba bevont minden egyes tagja esetében megvizsgáltunk. Ezek a
következők: név, esetleges névváltoztatások, ennek időpontja /
születési adatok: hely, idő /szülők neve, foglalkozása, esetleges
nemesi származása; vallás, vallásváltoztatás, annak időpontja /
iskolázottság: közép- és felsőfokú tanulmányok: helyszíne,
időtartama. A középiskolák fenntartói, az első és a további diplomák
megszerzése / doktori disszertáció: témája, megszerzésének helye,
időpontja / munkahelyek, azok változtatása / munkahelyi pozíció alakulása
/nyelvismeret / publikációk: szakmai vagy egyéb, magyar vagy idegen nyelven;
cikkek vagy önálló kötetek /adattárakban való megjelenésük.
Mindezek – túl azon, hogy reprezentálják az adott iskola tantestületét,
az adott társadalmi csoport – jelen esetben a VI. kerületi reáliskola 1891 és
1951 közötti tanárpopulációja – társadalmi hasznosságát, a szellemi életben
megjeleníthető értékeit – reprezentálják egyben – reményeink szerint – az
adott kor budapesti középiskolai tanárpopulációjának értékeit is.
Társadalmi konfliktusok és az oktatási rendszer. Generálja, elszenvedi,
gyógyítja
címmel rendezvényt tart az
MSZT Oktatásszociológiai Szakosztálya – szervező és levezető
elnök: Nagy Péter Tibor)
Pontos időbeosztásról a http://szociologia.hu -ról lehet értesülni
1) Sáska Géza (EKF, ELTE):
Az iskolai erőszak: tények, hitek, politikák
2) Homoki Andrea (SZIE): A közoktatási
intézmények gyermekvédelmi feladata a társadalmi egyenl_tlenségek
mérséklésében. A gyermekvédelmi felelősök munkavégzéséhez kapcsolódó
dilemmák, avagy a szakmaközi
konfliktusok megjelenése egy Dél-alföldi kisváros intézményeiben
folytatott kutatás eredményeinek tükrében
3) Bíró Zsuzsanna Hanna (CEU, WJLF):
Szabad bölcsészet és szabályozott középiskolai alkalmazás (1900-1945)
4) Hrubos Ildikó (BCE): A „Bologna Piramis”
csúcsa – közelr_l
5) Ábrahám Katalin (DE)– T_zsér Zoltán (DE): Alap-és mesterképzésben
tanuló hallgatók részvétele a
feln_ttképzésben
6) Szentesi Balázs (PTE): Intézményesített
kívülállás – „szubkulturális szolgáltatások” egy budapesti alternatív
gimnáziumban
7) Gábrity Molnár Irén (Újvidéki Egyetem): A vajdasági magyarok és
szerbek iskolavégzettségi szintje és
továbbtanulási hajlandósága
8) Héra Gábor (Kurt Lewin Alapítvány, BME) –
Széger Katalin (Kurt Lewin Alapítvány): El_ítéletesség és
kompetenciák
9) Makovi Kinga (Columbia University) – Néray Bálint (BCE):
Szeretve, vagy elismerve lenni?
10) Csaba Zoltán (BCE) – Pál Judit (BCE): Iskolai konfliktusok vizsgálata network megközelítésben
11) Vörös András (BCE) – Boda Zsófia (BCE): A népszer_ség és a népszer_tlenség egyéni- és
csoportszint_
meghatározói
2010. november 11-én 17 órakor kerül sor a Pszichoanalízis és
kulturális emlékezet c. Erős Ferenc könyv vitája.
Opponens: Pléh Csaba
A könyvről lásd:
http://www.imagoegyesulet.hu/tartalom.php?kategoria=5&azonosito=41
Felkért opponens:
Pléh Csaba, az MTA
tagja
Helyszín: WJLF
VIII Dankó u 11. Kline terem
Közlekedés: http://oktatas.uni.hu/dankoutca.htm
http://wesley.hu/
Iványi Tibor emlékkonferencia
A WJLF Theológus és Lelkész Szak a társszakok – a
Szociális Munka Szak, a Pedagógia Szak, a Környezettan Szak –
közreműködésével emlékkonferenciát szervez az egy éve elhunyt Iványi Tibor
professzor úr emlékére.
A konferencia előadói Iványi Tiborral kapcsolatos
személyes élményeiket elevenítik fel, vagy tudományos, szakmai, művészeti
alkotásaik egy részletének rövid bemutatásával tisztelegnek néhai tanártársuk
és a főiskolát fenntartó egyház, a Magyarországi Evangéliumi
Testvérközösség elnökének életműve előtt.
A konferencia egyben a WJLF-en működő
szakok oktatóinak széleskörű szakmai seregszemléje is lesz, amelynek
keretében a főiskola iránt érdeklődők minden korábbinál
reprezentatívabb keresztmetszetben ismerhetik meg az intézmény arculatát és
szellemiségét.
A konferenciára november 17-én és 18-án kerül sor.
A konferencia november 17-i első napja egyszersmind
a a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség egyházelnök-beiktató
közgyűlési alkalma is. Az ünnepi rendezvény során – kapcsolódva a
konferencia eseményeihez – a közgyűlés istentisztelet keretében külön is
megemlékezik Iványi Tibor alapító egyházelnökről, aki több mint három
évtizeden át töltötte be e tisztséget, felavatják a síremlékét és leleplezik a
főiskolán elhelyezendő emléktábláját.
A fenntartó egyház szívesen látja rendezvénysorozatán és
az ahhoz kapcsolódó szeretetvendégségen a konferencia előadóit és
hallgatóságát.
A konferencia pontos programja megtekinthető lesz
itt:
http://npt2000.homeip.net/nov17nov18.htm
Egyelőre két alapvető
tájékoztatással tudunk szolgálni:
a) a konferencia és a MET ünnepi
küzgyűlés egységes szerkezetű vázlatos napirendje;
b) a konferencia
előadásainak listája.
Helyszín: WJLF, Bp., VIII., Dankó
u 11., Kline terem
November 17-én:
8: 00: megnyitó
8: 10: előadások
8: 55: kérdések és vita
9: 30: szünet
9: 40: előadások
10: 25: kérdések és vita
10: 55: szünet
11: 00: emléktáblaavatás az
udvaron
11: 30: Iványi Gábor egyházelnöki
beiktatása a díszteremben
13: 00: ebéd
14: 20: síremlékavatás a Fiumei
úti temetőben (a megemlékezők a Dankó utcából induló buszokkal
juthatnak ki a helyszínre és vissza is)
16: 10: előadások
16: 55: kérdések és vita
17: 30: szünet
17: 40: előadások
18: 25: kérdések és vita
19: 00: szünet
19: 10: előadások
November 18-án:
8: 00: megnyitó
8: 10: előadások
8: 55: kérdések és vita
9: 30: szünet
9: 40: előadások
10: 25: kérdések és vita
10: 50: szünet
11: 00: előadások
11: 45: kérdések és vita
12: 15: ebédelési lehetőség
a főiskola melegbüféjében
13: 10: előadások
13: 55: kérdések vita
14: 30: szünet
14: 40: előadások
15: 25: kérdések és vita
15: 50: szünet
16: 00: előadások
16: 45: kérdések és vita
17: 10: szünet
17: 20: előadások
18: 05: kérdések és vita
18: 25: szünet
18: 55: előadások
19: 50: kérdések és vita
A konferencia előadásai
Bánlaky
Pál CSc,
főiskolai tanár: A falu
iskolája (Gemzse)
Bárdos-Féltoronyi
Miklós, főiskolai
magántanár: A béke – ma... vagy
holnap?
Biró
Zsuzsanna Hanna, PhD
jelölt: Női bölcsész karrierpályák a húszadik század első felében
Borbély-Pecze
Mariann, tanársegéd:
A Tudományos Diákkör működése a WJLF-en
Borbély-Pecze
Tibor Bors PhD, szakmai tanácsadó: Életút támogató pályaorientáció – LLG
Czövek
Tamás PhD,
főiskolai tanár: A Genezis Babilon ellen
Csákó
Mihály CSc, egyetemi
docens: A szakmaöröklés kérdése Magyarországon
Fazekas
Csaba PhD, egyetemi
docens: Iványi Tibor az Országos Vallásügyi Tanács ülésein, 1989-1990
Forrai
Judit CSc, egyetemi
docens: Van-e új üzenete globalizált világunkban a szerelemnek és a
szexualitásnak?
Gábor
György PhD, egyetemi
tanár: A fundamentalizmus fenomenológiája
Galambos
József CSc,
főiskolai tanár: A környezet dinamikus állapotváltozása
Gombocz
Eszter PhD,
főiskolai előadó: A gyermekkor helyszíneinek szerepe az elhallgatott
múlt előhívásában
Göncz
Zoltán,
zeneszerző: "Quarendo invenietis" - Bach Musikalisches Opferének
szakrális kódjairól
Granasztói
Szilvia drs,
főiskolai adjunktus: A csuhés-angyal életre kel. Emlékezés Iványi Tiborra
Gurmai
Éva PhD jelölt,
főiskolai előadó: Erkel Ferenc útja a nemzeti opera megteremtésééig
Hárs
György Péter PhD,
főiskolai docens: A "bal lator"
Horváth
ZsuzsaNNA, tudományos
főmunkatárs: Intertextuális utalások rockzenei szövegekben
Hubai
Péter CSc,
tanszékvezető főiskolai tanár: Az Élet Könyve
Kabai
Imre, főiskolai
tanár és Krisztián Viktor,
kutatási asszisztens: A Diplomás Pályakövető Rendszer – Kihívások és
lehetőségek
Katona
Árpád, újságíró: A
civil biztonság
KÁLMÁN JÁNOS, dr főiskolai
docens: Embermentés Magyarországon az ország német megszállása után
Kelemen
Elemér CSc,
professor emeritus: A dualizmuskori magyar oktatáspolitika nemzetiségi
vonatkozásai
Lukács
PÉter CSc,
tanszékvezető főiskolai tanár: "Bologna" és a
pedagógusképzés
Majsai
Tamás,
tanszékvezető egyetemi tanár: IT – az egyházon kívüli
Mihály
Ildikó,
főiskolai oktató: Paradigmaváltás; az iskolai környezetvédelemtől a
fenntartható fejlődés pedagógiájáig
Nagy
Péter Tibor DSc,
egyetemi tanár: A fiatalság és a vallás
Nemes
Judit, oktatási
igazgató-helyettes: József Attila és
a szociális munka
Radácsy
László PhD jelölt,
főiskolai adjunktus: Egy sztereotípia nyomában
Sáska
Géza CSc, tudományos
főmunkatárs: Laikusság és szakralitás az oktatásban
Singer
Magdolna c.
főiskolai docens: "Fává nőni". Az élet második felének
feladatai
Szabó
Ildikó drs,
főiskolai tanársegéd: Az igehirdetés mint az Ige hirdetése. In memoriam
Iványi Tibor
Tőrösné
Fehér Ildikó,
klinikai gyermek szakpszichológus: Mi állhat a fiatalkori lelki betegségek
hátterében?
Trencsényi
László CSc, egyetemi docens: Progresszió és
restauráció a magyarországi egyházi iskolák legújabbkori pedagógiájában
Udvarvölgyi
Zsolt PhD,
tudományos munkatárs: Egy nyilas képviselő embermentő tevékenysége?
Meskó Zoltán a vészkorszakban
Vattamány
Gyula PhD,
főiskolai docens: "Hogy Isten legyen minden mindenben..."A menny
felparcellázása az 1 Énokh óta, és kisérlet ennek eszkhatológikus
felszámolására Pálnál
Zombai
Tamás, PhD hallgató: Iskola a politika árnyékában
(1946-1956)
Wesley
Schola: Gyöngyösi
Levente Csodálatos országban c. kantátájának néhány részlete, Németh Zsuzsanna vezényletével, Horváth Márton Levente (orgona)
előadásában
MEGHÍVÓ
A Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások
Központja és a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztálya
meghívja Önt és a téma iránt érdeklődő minden kedves kollégát a
Polónyi István által szerkesztett
Az akadémiai szféra és az innováció. A hazai felsőoktatás és a
gazdasági fejlődés
című könyv (Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2010) bemutatójára és
vitájára.
A szerző-szerkesztő mellett Kotsis Ágnes és Nagy Ildikó, Orosz
Ágnes és Kovács Olivér, Szabó Tibor, valamint Szabóné Kiss Erzsébet egy-egy
fejezettel vett részt a könyv megírásában.
A vita az oktatasszociológiai szakosztály könyvvitasorozatának
(oktatas.uni.hu) 50. része.
Időpont: 2010. december 2. 14 óra
Helyszín: BCE – Budapest, Fővám tér 8. E
2001 Tanácsterem
Felkért opponensek: Makó Csaba (MTA Szociológiai
Kutatóintézet), Setényi János (Expanzió Humán Tanácsadó Kft.) és Szabó Katalin
(Budapesti Corvinus Egyetem)
Az opponensek, a szerkesztő és a szerzők gondolatainak
elhangzása után kötetlen eszmecsere folyik a könyvben érintett témákról.
Hrubos Ildikó
(BCE-NFKK)
társigazgató
Nagy Péter Tibor
(Magyar Szociológiai Társaság
Oktatásszociológiai Szakosztály)
elnök
A könyvről:
A könyv a felsőoktatási kutatás és a gazdaság közötti kapcsolatokat
elemző kutatás eredményeit foglalja össze. Címe az akadémiai szférára
utal, amely alatt a felsőoktatási és a közfinanszírozású kutatóhelyek
együttesét szokás érteni. Ezen belül elsősorban a felsőoktatásra
koncentrál az elemzés, de kitér a Magyar Tudományos Akadémia kutatóhelyeire is.
Azt próbálja körbejárni, hogy a hazai akadémiai szféra innovációs teljesítménye
miért marad el messze az elvárhatótól.
Fontos megállapítása, hogy az államszocialista rendszer bukásának egyik
alapvető oka az innováció-képtelenség volt, amely nem egyszerűen csak
az állami tulajdon dominanciájára és a magántulajdon hiányára, ill. csökevényes
jelenlétére (s így az innovációt hajtó egyéni érdekeltség hiányára) vezethető
vissza. Ezt egyértelműen bizonyítja az a tény, hogy az államszocialista
országok innováció-képtelensége a rendszerváltást követően is megmaradt, s
máig tapasztalható. Az innováció-képtelenség oka ugyanis az intézményrendszer
sajátosságaiból is adódott, s ezen intézményrendszer számos eleme a
rendszerváltást követően máig megmaradt. Ráadásul ezeket a sajátosságokat
értéknek, sőt esetenként nemzeti értéknek kiáltja ki a szféra.
Vajon a reformot csak a válság, az egyre égetőbb, és
magyarázhatatlan gazdasági és tudományos lemaradással való szembesülés
válthatja ki? Vajon elég nagy-e már a baj?
(Támop-4.2 1/B-09/1/KMR-2010-0005 4. K+F+I
alprojekt)
2010. januárjában kerül sor Örök visszatérés? Társadalom az
információs korban (szerzők: Csepeli György és Prazsák Gergő) c.
könyv vitájára.
A kötetről lásd: http://www.orokvisszateres.hu/
Opponens: Z. Karvalics László
A Szegedi Tudományegyetem Könyvtár-és Humán
Információtudományi Tanszékének vezetője
Helyszín: WJLF VIII
Dankó u 11.
Közlekedés: http://oktatas.uni.hu/dankoutca.htm
http://wesley.hu/
Felhívjuk a figyelmét az alábbi konferenciára:
„CAMPUS-LÉT” A DEBRECENI
EGYETEMEN:
CSOPORTOK ÉS CSOPORTKULTÚRÁK
Műhelykonferencia
Időpont: 2010. december
3. péntek (9-től 18 óráig)
Helyszín: Debrecen, DAB
székház fszt. „A” terem
Felhívás előadásra:
„A Campus-lét” OTKA kutatás előadók
jelentkezését várja. Az előadóktól jelentkezősükhöz
témakör-megjelölést és előadáscímet várunk, absztrakt nem szükséges. Az
egyes előadások tervezett időtartama 15, de maximum 20 perc, és power
point-os vetítési lehetőséget biztosítunk. A jelentkezéseket 2010
október 31-ig várjuk, az alábbi email címre: campuslet@gmail.com
A konferencián
való részvétel ingyenes.
A részletes
programot az előadók jelentkezése alapján állítjuk össze, így a
konferencia napi rendjéről november folyamán küldünk értesítést az
előadóknak és az érdeklődőknek egyaránt!
A konferencia
témája:
A konferencia arra keresi a választ, hogy mi jellemzi a debreceni
egyetemi hallgatók kortársi szocializációját. Az egyetemista státusz
sajátos életforma, amelyet a tanulmányok mellett a „campus-lét”, a későbbi
életpályát is befolyásoló csoporttagságok kialakulása és a kortárs csoportok
intenzív jelenléte határoz meg. Megvitatandó kérdés az is, hogy a
kortárscsoportok a maguk sajátos értékvilágával milyen nyomot hagynak az
állampolgári és a szakmai magatartásokon.
A konferencián az egyetemi hallgatók
körében végzett online kérdőíves vizsgálatunk első eredményeit, az öt
munkacsoport által készített elméleti háttértanulmányokat és a kvalitatív
módszerekkel végzett terepmunkák (interjúk, résztvevő megfigyelések,
fókuszcsoportos beszélgetések) első tapasztalatait mutatjuk be. Az
előadásokat vita követi. A konferencia nyitott mindenki számára, akit
érdekelnek a felsőoktatásban végbemenő folyamatok, és aki kíváncsi
arra, hogy a Debreceni Egyetem hallgatói hogy látják egyetemi és egyetemen
kívüli életüket.
Témakörök:
1. Az
egyetemista csoportok kialakulásának társadalmi, demográfiai és kulturális
tényezői
2.
Csoportszerveződések és csoportidentitások
3. Cselekvések
cselekvési minták
4. Jelek, jelentések,
szimbólumok, terek
5. Értékek
A konferencia
kutatási háttere:
A „Campus-lét”
a Debreceni Egyetemen: Csoportok, csoporthatárok, csoportkultúrák című
kutatás (OTKA 81858) 2010 februárjában kezdődött és 2012. december 31-ig
tart. A kutatásban a DE Szociológia és Szociálpolitikai Tanszékének oktatói és
hallgatói, a CHERD Felsőoktatási Kutató Központ munkatársai és a
Neveléstudományi Doktori Program hallgatói vesznek részt. A kutatás Prof. Dr.
Szabó Ildikó vezetésével zajlik.
A kutatás újszerűsége, hogy a
hallgatók részére lehetőséget ad saját csoportkultúrájuk vizsgálatára, és
ezzel segíti a résztvevő kutatók és oktatók munkáját is.
A kutatásról és a konferenciáról
bővebben lásd a kutatás honlapját: http://campuslet.unideb.hu, illetve a
konferenciáról bővebb információk kérhetők Nyüsti Szilviától (campuslet@gmail.com).
A konferencia
szervezői:
DAB Szociológiai
Szakbizottság
DE Szociológia
és Szociálpolitika Tanszék Ifjúságszociológiai Műhely
MSZT Nagyalföldi
Szakosztály
CHERD
Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ
A konferencia
fővédnöke:
Prof. Dr. Jávor András, a
Debreceni Egyetem oktatási rektorhelyettese