Iskolai
szegregáció a makro folyamatok tükrében
A nekrológ - objektíve sem, s
különösen akkor nem, ha (mint jelen esetben) aki írja személyesen,
személyes-szakmailag is nagyon kötődött az elhunythoz - alkalmas arra,
hogy egy életpálya objektív súlyát pontosan bemérjük egy olyan szerteágazó
mezőben, mint a szociológia.
Ferge Zsuzsa az utolsó évtizedekben mint a szegénységkutatás - és a szegénység
kutatásához és társadalmi kezeléséhez szorosan kötődő szociális munka -
kiemelkedő szakértőjeként volt ismert, az 1970 előtti évtizedekben
született társadalomkutató nemzedékek azonban mint az oktatásszociológia
magyarországi megalapítóját tartották őt számon.
Ferge Zsuzsa tudományos életműve
mellett arról is ismert volt, hogy közéleti súlyát - mely sok évtizede
töretlen - tudatosan használta a szegények és hátrányos helyzetüket sújtó
társadalompolitikai lépések akadályozásért, szinte függetlenül attól, hogy
számára elfogadható vagy elfogadhatatlan kormányzat cselekvései, vagy cselekvéshiányai
közé illeszkedett az.
Néhány
képsor az utóbbi évekből.
MTA oktatásszociológiai albizottsága – MSZT
oktatásszociológiai szakosztálya Wesley János
Lelkészképző Főiskolán 2011 - ben köszönti Ferge Zsuzsa 80. születésnapját https://archive.org/details/fergeconference
Ferge Zsuzsa és Csepeli György beszélgetése 2018-ban
zajlott a Wesleyn a Nem cserélek elveket c. Ferge könyv kapcsán
https://youtu.be/z8yFaoHodUY,
https://youtu.be/uhTovPYnXyU
Ferge Zsuzsa - Társadalomtudósok három rendszerváltás idején Beszélgetés 2019 február 12
https://archive.org/details/Ferge_Zsuzsa
A 90 születésnapot köszöntő beszélgetés a Wesley
palettaelőadások sorozata keretében az MSZT alelnökének köszöntőjével
https://archive.org/download/paletta/Ferge_Zsuzsa_90_20210123.mp4
Tabula gratulatoria Ferge
Zsuzsa 90. születésnapjára
https://archive.org/download/Ferge_Zsuzsa/Ferge.pdf
Nagy
Péter Tibor
Iskolai
szegregáció a makro folyamatok tükrében
(Műhelyvita)
Az MSZT Fényes Elek Társadalomstatisztikai szakosztálya, valamint az
Oktatásszociológiai
szakosztálya műhelyvitát szervez a hazai iskolai szegregáció alakulásáról,
valamint annak a
gazdasági és társadalmi makro folyamatokkal való összefüggéseiről. A vita alapjául:
Hermann
Zoltán – Kertesi Gábor – Varga Júlia: „A
teszteredmények társadalmi egyenlőtlensége és az
általános iskolai szegregáció” c. tanulmánya szolgál. (Megjelenik: Közgazdasági
Szemle 2024.
április) A tanulmányt csatoljuk a meghívóhoz.
Tanulmányuk a különböző társadalmi hátterű diákok közötti általános iskolai
teljesítmény-
különbségek és a szegregáció alakulását mutatja be a 2006 és 2019 közötti
időszakban,
amelyhez az évente ismétlődő országos kompetenciamérések adatait vették alapul.
A műhelyvita a kutatási eredmények bemutatása mellett kitér azok továbbgondolására,
nevezetesen, az iskolai szegregációnak a makro folyamatokkal való
összefüggésére, amellyel
remélhetően ösztönözni lehet a további kutatásokat. Az elmélyült és tartalmas
diskurzus
érdekében korreferenseket kérünk fel.
A vita nyilvános, amelyre minden érdeklődőt várunk.
A vita helyszíne: Wesley János Lelkészképző Főiskola,
Kline terem. (Budapest, Dankó u. 11.)
A vita időpontja: 2024. április 19. 16 óra
Vitavezető: Veroszta Zsuzsanna
Vitaindító: Kertesi Gábor (KRTK Közgazdaságtudományi Intézet)
Felkért hozzászólók:
Berényi Eszter (ELTE Társadalomtudományi Kar)
Kisfalusi Dorottya (TK HUN-REN)
Nagy Péter Tibor (ELTE TÁTK OITK/ WJLF NT)
Melléklet: https://www.kszemle.hu/tartalom/cikk.php?id=2178