Könyvvita
Karády Viktor „A francia egyetem Napóleontól Vichy-ig” című, frissen
megjelent könyvét vitatjuk meg
2006. január 16-án hétfőn 14 órától a Professzorok Házában (1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 19-21.).
Felkért bírálók:
Csákó Mihály (ELTE) Hahner Péter (PTE)
A kötet a Társadalom és oktatás sorozat (Felsőoktatási Kutatóintézet és Új
Mandátum közös sorozata) 29. köteteként jelenik meg.
A beszélgetés a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai
Szakosztálya és a Felsőoktatási Kutatóintézet közös rendezvénye.
Meghívó
A Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztályának következő rendezvénye egy
kerekasztal beszélgetés, melynek témája:Oktatásszociológiai – nevelésszociológiai
képzésünk
esélyei a "Bolognai fordulat" után
Csákó
Mihály oktatásszociológiai szakirány vezetője , ELTE TÁTK
http://www.szoc.elte.hu/frames/frame303/main3035.htm
Forray R. Katalin,
nevelésszociológia PhD program vezetője, PTE BTK
http://nti.btk.pte.hu/?main=doktori
http://oktszoc.n1.hu/doktorirovid.htm
Kozma Tamás, a legelterjedtebb hazai nevelésszociológiai
kézikönyv, tankönyv
http://serv.enga.klte.hu/Kozma_Tamas/nevszoci/bevezet.htm
Lukács Péter, oktatásszociológiai
irányultságú Pedagógia BA szak vezetője,
Moderátor: Nagy Péter Tibor (MSZT Oktatásszociológiai Szakosztály)
A beszélgetés helye és ideje: Professzorok Háza,
Cím: 1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 19-21. 9.
emeleti tanácskozó
A rendezvény az MSZT OSZ és a Felsőoktatási Kutató Intézet közös rendezvénye
Meghívó
AZ MSZT OSZ és az ELTE BTK közös rendezvénye
Minamizuka Shingo tokiói történészprofesszor „A japán történelemtanítás
újabb kérdései" c előadása.
Időpont: március 9-én csütörtökön 10 órai kezdettel
Helyszín: ELTE Tanári Klub, 1056 Budapest Szerb u. 21-23.
http://www.hu.emb-japan.go.jp/hun/others/japan_china.htm
http://hu.chinabroadcast.cn/1/2005/04/05/2@29255.htm
http://www.nol.hu/cikk/373785/
http://hvg.hu/vilag/20050815japan.aspx
Meghívó
A Felsőoktatási Kutatóintézet és a Magyar Szociológiai Társaság
Oktatásszociológiai Szakosztálya
tisztelettel meghívja Önt az Educatio
"Mérleg, 2002-2006" -című számához kapcsolódó konferenciára.
A konferencia időpontja: 2006. április 27. csütörtök du. 14.00 óra,
helye: 1146 Budapest, Ajtósi D. sor 19-21. Professzorok Háza IX. emeleti tárgyalóterem
Program:
14.00 - 14.20
Kozma Tamás: Csatlakozás alulnézetben
14.20 - 14.40
Nahalka István: A négy év pedagógiai szempontból
14.40 - 15.00
Liskó Ilona: A hátrányos helyzetű tanulók iskoláztatási esélyei
15.00 - 15.20
Forray R. Katalin: Hangsúlyváltások a kisebbségi oktatáspolitikában
15.20
Szünet, könyvvásárlási lehetőség
15.40 - Vita
Az Educatio ,,Mérleg, 2002-2006" című számának tartalomjegyzéke és az
előadások szövege megtekinthető a www.hier.iif.hu honlapon.
Call for papers for the International Conference on "University Students in the 19th-21st Century "
organized by "Education and Society" Doctoral School of University of Pécs in collaboration with
Research Network of Sociology of Education of European Sociological Association and
Sociology of Education Section of HSA.
Date and Venue: 23rd May 2006, University of
P=E9cs, Faculty of Humanities
Deadline for submission: 30th April 2006
Language of the conference: Hungarian and English
Presentations will be published
as e-publications. The length of presentation should not
exceed 20 minutes. Technical instruments (laptop, projector) will be provided.
Resumes of English language
presentations will previously be available for participants
before the conference. The deadline for sending resume is 10th May 2006.
Those wishing to give their
presentation in Hungarian are obliged to submit the resume of
their presentation in English
preliminary. Titles of cross-tables, graphs etc. and titles of
chapters should be in English or Hungarian and English.
To cover expenses, financial aid may be requested, which is limited to 20 = EUR.
Likely sections of the Conference:
Western-Europe and North America in the long 19th century
2. Social
background of university students, pre-university
educational schemes and university study achievements in
Austro-Hungarian Monarchy in the long 19th century
3. Social background
of university students, pre-university
educational schemes and university study achievements in
Western-Europe and North America in the 20th-21st century
4. Social
background of university students, pre-university
educational schemes and university study achievements in the 20th-21st
century Central-Europe (succession states of the Monarchy, Poland and
5. Social background
of university students, pre-university
educational schemes and university study achievements in East-Europe
in
the 19th - 21st century (succession states of the Turkish =96Ottoman
Empire, Russia, Soviet Union and post-Soviet states)
6. Social background of
university students, pre-university
educational schemes and university study achievements in Asia, Africa
and Latin America in the 19th-21st century
Remark: Pécs, Europe's Cultural
Capital for 2010 lying in South Hungary can easily be reached by
train starting at 6.40 from
Budapest or by air. List of recommended hotels in Budapest and Pécs is
available from organizers upon request.
Those wishing to submit a paper
are requested to provide the following
information along with the paper:
Secondary email address (if any):
Title of the presentation in
Hungarian (if any):
Title of the presentation in English:
For further information please contact:
in the 19-21 centuries" Egyetemi hallgatók a 19-21. században címmel.
A konferencia időpontja és
helyszíne:
2006 május 23, Pécsi Tudományegyetem,
Bölcsészettudományi Kar, Ifjúság
útja 6.
Jelentkezési határidő: 2006. április 30.
Jelentkezés:
educationandsociety@gmail.com-ra küldött e-mailben, az e felhívás alján
található
nyomtatvány kitöltésével. Az
e-mail tárgya: "Jelentkezés május 23-i konferenciára" legyen.
A konferencia munkanyelvei: angol
és magyar.
A konferencián 20 perces
előadások tartásara van mód. A konferencia előadásai később
elektronikus
A rezümék a konferencia
előtti napokban elektronikusan hozzáférhetőkké válnak.
Az előadások rezüméi
beérkezésének határideje: 2006. május 10.
A konferencia várható szekciói:
a hosszú 19. századi Nyugat Európában és Észak Amerikában
a hosszú 19. századi Osztrák-Magyar Monarchiában
a 20-21. századi Nyugat-Európában és Észak-Amerikában
a 20-21. századi Közép-Európában (A Monarchia utódállamai, Lengyelország, Baltikum)
a 19-21. századi Európán és Észak-Amerikán kívüli világban
- A
jelentkező alternatív e-mail címe:
- A
jelentkező előadásának címe magyarul:
- A jelentkező előadásának címe angolul:
Oktatás és Társadalom Doktori
Iskola: http://nti.btk.pte.hu/?main=3Ddoktori
Az MSZT oktatásszociológiai
szakosztálya felhívja az érdeklődők,
(valamint az érdeklődők
végzős tanítványainak figyelmét, hogy
Oktatás és Társadalom Doktori
Iskola indul,
ahol kifejezetten
oktatásszociológiai program is indul (valamint oktatástörténeti).
Tartalmi kérdések:
http://nti.btk.pte.hu/?main=doktori,
Adminisztratív kérdések:
http://www.btk.pte.hu/index.php?option=content&task=view&id=443&Itemid=52
Jelentkezési határidő május 20.
Felhívás
A Felsőoktatási Kutatóintézet és a Magyar Szociológiai Társaság
Oktatásszociológiai szakosztálya "Óvodák" címmel konferenciát rendez.
A konferencia időpontja: 2006. május 22. hétfő du. 14.00 óra
helye: 1146 Budapest, Ajtósi D. sor 19-21. Professzorok Háza, IX. emeleti tárgyalóterem
Program:
14.00 - 14.20 Bajomi Iván (ELTE TÁTK): Franciaországi gyermekintézmények
14.20 - 14.40 Berényi Eszter (Phd hallgató): Iskolaválasztás az
óvodában: a korai szelekció gyakorlata
14.40 - 15.00 Kelemen Elemér (PTE Oktatás és Társadalom doktori iskola):
Az óvoda a magyar társadalom történetében
15.00 - 15.20 Török Balázs (FKI): Számítógép az óvodában
15.20 - 15.40 Vágó Irén (OKI): A rejtett expanzió és hatásai az
óvodai hozzáférésre
15.40 - 16.00 Szünet, könyvvásárlási lehetőség
16.00- Vita
Meghívó
Az Oktatás és Társadalom Doktori Iskola, az Európai Szociológiai
Társaság oktatásszociológiai hálózata, és a Magyar Szociológiai
Társaság Oktatásszociológiai Szakosztálya május 23-án, kedden, 10 óra 30 -percben
18 óráig ,,Egyetemi hallgatók a 19-21. században" címmel konferenciát
rendez
A konferencia helyszine: Pécs, Ifjúság útja 6
Érdeklődés: educationandsociety@gmail.com
Adrian Hatos ,Bernath Krisztina (Partium Keresztenyi Egyettem,
Nagyvarad (Oradea), Romania):The case for Hungarian language higher
education in 21st century Romania
Bacskai Katinka és Juhász Attila (Debreceni Egyetem):
Hallgatók egy határmenti régióban
Biró Zsuzsanna Hanna (ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola):
Élőnyelv szakos bölcsészhallgatók a két világháború között
Bojda Bea: Oktatási környezet - hallgatói kapcsolatok mintázata.
Csizér Kata & Kormos Judit (Eötvös Loránd University):
Egyetemista diákok nyelvtanulással kapcsolatos kérdései
Dienes Beáta (ELTE Néprajztudományi Doktori Iskolája)
Fekete Szabolcs (PTE) Pécsi bölcsészhallgatók
Géczi János (Pécsi Tudományegyetem BTK Tanárképző Intézet,
Nevelés- és Művelődéstörténet tanszék): Egyetemi hallgatók
intézményes oktatási karrierjeinek családi dokumentumai
Kiss Gábor (ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola):
Hogyan lehet egy középiskolás sikeres egyetemista ?
Kolozsi Ádám (Pannon Egyetem, Bölcsészettudományi Kar,
Antropológia és Etika Tanszék): Egyetemi hallgatók kulturális
tőkéje és ízlése az egyetemi képzés "demokratizálódása" idején. Egy
veszprémi esettanulumány
Kóródi Márta (Debreceni Egyetem, Neveléstudományi Tanszék,
Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program): Nem nappali
tagozatos képzésben résztvevők a Debreceni Egyetemen
Lea-Katharina Steller, Phd (Szudétanémet Tudományos Gyűjtemény):
Domb a Hold sötét oldalán
(Szofja Kovalevszkaja)
Licskó György (BME): Tudomány, technika és oktatás kölcsönhatása
a Selmecbányai Bányászati Akadémián a felvilágosodás korában
Nagy Éva
Patyi Gábor (Nyugat-Magyarországi Egyetem, Benedek Elek
Pedagógiai Főiskolai Kar, Sopron): A 19-20. század
fordulóján Bécsben tanuló magyarországi diákok társadalmi háttere,
egyetemi és középiskolai előtanulmányai.
Sáska Géza (Professzorok Háza, Felsőoktatási Kutató Intézet):
A tanítóképző intézmények szociális összetételének változása a két
világháború közötti időszakban
T. Kiss Tamás (Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző
Főiskolai Kar): Magyar diákok külföldön (A két világháború közötti
elitképzést szolgáló ösztöndíjrendszerről)
Ujvári Hedvig (Pázmány Péter Katolikus Egyetem, BTK,
Kommunikáció Intézet): Pest, Bécs és Párizs között. Az oktatatás
szerepe Max Nordau és Herzl Tivadar pályájának alakulásában
Zsigmond Anna (PTE BTK Neveléstudományi Intézet): Egyenlőség és
kiválóság az amerikai felsőoktatásban
Meghívó
Oktatáskutatási viták
Az MSZT oktatásszociológiai szakosztálya félévzáró rendezvényének napirendi pontjai:
1. Laki Mihály (MTA KTI / CEU ): Az idegennyelv-oktatási piac átalakulása 1989 után
(egy kéziratos tanulmány eredményeit összefoglaló előadás)
Felkért hozzászóló: Semjén András (MTA KTI / ELTE TÁTK)
2. Zsigmond Anna (PTE BTK): Amerika: Társadalom és oktatás, Bp 2005 c. könyvének vitája
Felkért
hozzászóló: Lukács Péter (PH FKI/ WJLF )
Időpont:
2006. június 29. 14. óra
Színhely:
Professzorok Háza, Ajtósi sor 19-29.
A
rendezvényre az MSZT OSZ és a PH FKI közös szervezésében kerül sor.
KÖZÉPOSZTÁLYOK ÉS ISKOLÁZTATÁS MAGYARORSZÁGON A 19. SZÁZAD ELEJÉTŐL A 20. SZÁZAD KÖZEPÉIG
(szerkesztette: Kövér György) A kötetet GYÁNI GÁBOR mutatja be.
A könyvbemutató időpontja és helyszíne:
Ybl-palota, Károlyi Mihály utca 12
W E S L E Y J Á N O S L E L K É S Z K É P Z Ő F Ő I S K O L A
9.30 - 9.45 Megnyitó: Dr. Iványi Gábor , rektor
9.45 - 10.45 Karády Viktor, akadémikus: Az iskolázottsági egyenlőtlenségek regionális
logikája az 1919 előtti Magyarországon
Kelemen Elemér, CSc: Az iskola a magyar társadalom történetében
Nagy Péter Tibor , DSc: Az állami szerepvállalás növekedése az oktatásban (1850-1950)
11.25 - 12.45 Majsai Tamás, CSc: A valláspedagógia skandalumai. Egy antiszemita
Gordon Győri János, Ph.D: Miért nem hagyhatjuk figyelmen
kívül, és
miért nem tudjuk igazán jól felhasználni az összehasonlító pedagógiát?
Biró Zsuzsanna Hanna, Ph.D jelölt: A reformpedagógiai gondolkodás
hatása a
nyelvoktatás 19. század végi reformjára
Lukács Péter, CSc: Felsőfokú tanulás: beruházás, vagy fogyasztás?
13.15 Zárszó: Lukács Péter, CSc, a WJLF Neveléstudományi Tanszék vezetője
Hrubos Ildikó "A felsőoktatás
intézményrendszerének átalakulása" c új
könyvét (mely az Aulánál jelent meg) vitatjuk meg.
Forray R Katalin, a PTE Neveléstudományi Intézet
igazgatója, az FKI
Fazekas Csaba, a ME BTK dékánja
A rendezvényre október 16-án hétfőn 16
órakor kerül sor,
Helyszín a Professzorok Háza (1146 Budapest,
Ajtósi Dürer sor 19-21. )
Felsőoktatási Kutatóintézet tanácsterme.
(A rendezvényre a FKI-val közösen kerül sor)
A FELSŐOKTATÁS INTÉZMÉNYRENDSZERÉNEK ÁTALAKULÁSA
Az 1960-as évektől megindult nagy hallgatói
létszám-expanzió, továbbá a
társadalmi és gazdasági környezet megváltozása, a
tudományok látványos
fejlődése következtében átalakult a
felsőoktatás intézményrendszere a
fejlett országokban. Az akadémiai, a bürokratikus és a
piaci szempontok, az
esélyegyenlőség, a hatékonyság és a minőség
eszményei versengenek a
hatalmassá duzzadt ágazat egészében és egyes
intézményeiben. Az ezredforduló
körüli számvetések arra a megállapításra jutottak, hogy
túl kell lépni a
tömegesedéssel kapcsolatos vitákon, a
felsőoktatásnak stabilizálnia kell új
szerepét, a társadalom közvetlen szolgálatát, egyben meg
kell őriznie a
kultúra és a tudomány hagyományos értékeit. Közben az
idő ismét felgyorsult,
a felsőoktatási intézmények közötti kapcsolatok, a
hallgatói és tanári
mobilitás térbeli szerkezete váratlan és nem egyirányú
változásokat mutat.
Kiépülőben van az Európai Felsőoktatási Térség,
és ma már látható, hogy a
közeli jövő fő folyamata a felsőoktatás
globalizálódása, az ázsiai térség
A Felsőoktatási Kutatóintézet és a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztálya
tisztelettel meghívja Önt az Educatio
című számához kapcsolódó konferenciára.
A konferencia időpontja: 2006. szeptember
18. hétfő du. 14.00 óra,
helye: 1146 Budapest, Ajtósi D. sor 19-21. Professzorok Háza földszinti konferencia terem
Györgyi Zoltán (FKI): A téma aktualitása
Mártonfi György (OKI): A gazdaság igényei a változó munkaerőpiacon
Polónyi István (FKI): A kétszintű felsőoktatási képzés és a munkaerő-piac
Németh Antal (Támaszpont Alapítvány): Hátrányos helyzetű fiatalok a munkaerőpiacon
Tót Éva (FKI): A tanulás szürke zónája
Molnár Andrea (szervezetfejlesztő, projektvezető): A gyakorlati szakember tapasztalatai
Szünet, könyvvásárlási lehetőség
„Új felsőoktatás új szelekció” címmel kerekasztal beszélgetésre
kerül sor.
Az MSZT oktatásszociológiai szakosztályának kerekasztalára a Magyar
Szociológiai Társaság 2006. november 10-11-i konferenciájának keretén belül
Helyszín: 1093 Budapest, Fővám tér 8. (Corvinus Egyetem) 118/2 számú terem
Moderátor: Nagy Péter Tibor (MSZT OSZ)
Résztvevők: Boreczky Ágnes (ELTE PPK) Csákó Mihály (ELTE TÁTK), Liskó
AZ MSZT Oktatásszociológiai Szakosztálya és az FKI "Ötvenhat"
címmel konferenciát rendez.
A konferencia időpontja: 2006. október 30.
hétfő du. 14.00 óra
Helye: 1146 Budapest, Ajtósi D. sor 19-21. Professzorok
Háza, IX. emeleti tárgyalóterem
Bajomi Iván (ELTE TATK): Az Országos Köznevelési Tanács
visszaállítását szorgalmazó 56-os javaslat
Donáth Péter (ELTE TÓFK): Gyökeres fordulatot a politikai
– világnézeti nevelésben
Sáska Géza (FKI): A felsőoktatás és a társadalmi
igazságosság értelmezése a hosszú 50-es években
Pukánszky Béla (SzTE BTK): A balatonfüredi konferencia
1956-ban
-----------------------------------------------------------------------
Kerekasztal beszélgetések az oktatáskutatásról
A magyar oktatáskutatás intézményesülésének huszonötödik
évfordulója
apropóján az MTA Nevelésszociológiai Albizottsága és az
MSZT
Oktatásszociológiai Szakosztálya kerekasztal
beszélgetéseket szervez.
Időpont: december 18. hétfő 10-18
Színhely: a Roosevelt téri MTA székház, elnöki
tanácsterem
Az első kerekasztalhoz azokat hívtuk, akik -
mielőtt vagy miután az
oktatást kutató szakemberként is nevet szereztek maguknak
- az 1981 és
2006 közötti oktatáspolitikában töltöttek be magas
tisztségeket.
A beszélgetést koordinálja: Nagy Péter Tibor
Leginkább arról szeretnénk beszélgetni, hogy hogyan
hatott egymásra az
oktatáskutatás és oktatáspolitika.
13.00-15.00 Második kerekasztal
A másik kerekasztal mellé az oktatáskutatással
foglalkozó intézetek (OI, FKI, OKI) egykori és jelenlegi vezetőit
hívtuk meg, hogy ugyanerről a kérdésről
véleményt formáljanak.
A beszélgetést koordinálja: Tamás Pál
Meghívó az „Oktatás, elitek, zsidóság a 19-21. században” című konferenciára,
amely Karády Viktor 70. születésnapjának tiszteletére kerül megrendezésre
2006. december 14-15-én az MTA székházának kistermében (Roosevelt tér).
(tudományos tanácsadó, MSZT Oktatásszociológiai Szakosztály elnöke)
(tudományos munkatárs, MTA Jogtudományi Intézet)
Adalékok az Országos Rabbiképző Intézet 1914 előtti történetéhez
(pszichológus, MTA Pszichológiai Kutató Intézet, PTE BTK)
A holokauszt traumája és a zsidó identitás
(történész, egyetemi docens, SZTE BTK, Budapest - Bergen-Belsen – Svájc)
A Kasztner- vonat hosszú útja a szabadsághoz
Raoul Wallenberg, az ismeretlen hős (videó előadás)
A tolerancia és intolerancia születésénél
(oktatáskutató, Felsőoktatási Kutatóintézet, WJLF)
(szociológus, BCE Szociológiai Intézet)
A gazdasági elit képzettsége és rekrutációja a 20. sz. végén
(a történettudomány doktora, MTA Történettudományi Intézete)
A középosztály érdekérvényesítő politikája a magyar egyetemek
diáklétszám-szabályozásában (1914-2005)
(egyetemi adjunktus, ELTE TáTK)
Rejtett választóvonalak nyomában - egy magyarországi egyetemi konfliktus
(levéltáros-muzeológus, Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár, WJLF)
Votívkéz és kanalacska. A Történeti Ötvösmű kiállítás (1884. február-május) judaikái
(író, a Szombat főszerkesztője)
(szociológus, egyetemi tanár, BCE)
Beethoven f-moll szonátája op. 57 (Appassionata)
(tanszékvezető egyetemi tanár, az MTA Neveléstörténeti Albizottságának elnöke,
ELTE PPK, Neveléstudományi Intézet, Pedagógiatörténeti Tanszék)
Fejezetek a közép-európai pedagógia tudománytörténetéből
(egyetemi előadó, Science Studies Unit, University of Edinburgh)
Faj, biológia, és a magyar bajusz. Nemzetépítő stratégiák a magyar
orvos- és társadalomtudományokban 1900 körül
(tanszékvezető egyetemi tanár – művelődésszervező, ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolai Kar)
A magyarországi tanítóképzés néhány felekezeti/nemzetiségi sajátossága (1868-1918)
(szociológus, főiskolai tanár, KGRE)
Nemzeti szocializáció a két világháború között Magyarországon
(Ph.D hallgató, ELTE PPK, Neveléstudományi Doktori Iskola)
(oktatáskutató, PH Felsőoktatási Kutatóintézet)
Szegregáció és iskolai teljesítmény nemzetközi összehasonlításban
(tudományos főmunkatárs, kandidátus, PH Felsőoktatási Kutatóintézet)
A szociális különbségek a felsőoktatási karok között az ötvenes évek elején
(igazgatóhelyettes, MTA Történettudományi Intézet)
Rabul ejtett elmék a sztálinista Magyarországon: európai eszmetörténeti esettanulmány
(igazgató, The Rosenthal Institute for Holocaust Studies)
(szociológus, elemző, Forsense Piac- és Közvéleménykutató)
Futball és zsidóság Magyarországon a 20. század első felében
(egyetemi tanár, tudományos főmunkatárs, MTA Történettudományi Intézet)
Lakmuszpapír-e Kamenyec-Podolszkij a Soá pedagógiai recepciójában?
(politológus, Institut für Politikwissenschaft Universität Wien)
Austrian Identity in 21st century and the Jews: the example of the
(egyetemi tanár, szociológus, CEU, MTA Kisebbségkutató Intézet)
Van-e új antiszemitizmus Magyarországon?
(Biró Zsuzsanna Hanna közreműködésével)